خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش ، تعیین میزان اثر بخشی رفتار درمانی دیالکتیک بر کاهش رفتارهای خود-آسیب رسان نوجوانان بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت شهر تهران بود. این مطالعه نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه این پژوهش را ٣٠ نوجوان خود-آسیب رسان ١٢ تا ١٨ سال مقیم کانون اصلاح و تربیت شهر تهران تشکیل دادند. از سیاهه خود گزارشی خود-آسیب رسانی کلونسکی و گلن جهت جمع آوری اطلاعات در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. بعد از اجرای پیش آزمون، گروه آزمایش تحت درمان برنامه رفتار درمانی دیالکتیکی به صورت گروهی قرار گرفت . این برنامه در ١٠ جلسه ٩٠ دقیقه ای و هفته ای ١ جلسه اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر روش های آمار توصیفی ( طبقه بندی و توصیف اطلاعات) از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که برنامه رفتار درمانی دیالکتیک به روش گروهی بر کاهش رفتار های خود-آسیب رسان نوجوانان مقیم کانون اصلاح و تربیت موثر است . همچنین تاثیر رفتار درمانی // دیالکتیک بر کاهش کارکردهای درون فردی و بین فردی رفتار های خود-آسیب رسان نوجوانان مقیم کانون اصلاح و تربیت موثر است .
ملخص الجهاز:
نتایج تحقیق نشان داد که برنامه رفتار درمانی دیالکتیک به روش گروهی بر کاهش رفتار های خود-آسیب رسان نوجوانان مقیم کانون اصلاح و تربیت موثر است .
/ / بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر رفتار درمانی دیالکتیکی بر کاهش رفتار های خود- آسیب رسان در نوجوانان بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت تهران بود.
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که برنامه رفتار درمانی دیالکتیک به روش گروهی بر کاهش رفتار های خود-آسیب رسان نوجوانان بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت موثر است .
1 Perepletchikova / / در خصوص تاثیر رفتار درمانی دیالکتیکی بر کارکرد های درون فردی و بین فردی رفتار های خود-آسیب رسان ، نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که برنامه رفتار درمانی دیالکتیک به روش گروهی بر کاهش کارکرد های درون فردی و بین فردی رفتار های خود-آسیب رسان نوجوانان بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت موثر است .
همچنین نتایج این تحقیق از جهت تاثیر برنامه رفتار درمانی دیالکتیک بر کارکرد درون فردی (تنظیم هیجانی ) رفتار های خود-آسیب رسان با نتایج تحقیق اشنل و هرپرتز (٢٠٠٦) همسو است .
با توجه به نتایج این پژوهش ، به نظر می رسد رفتار درمانی دیالکتیکی و مهارت هایی که در طول این برنامه به آزمودنی ها آموزش داده می شود ( به ویژه مهارت های تنظیم هیجانی و ذهن آگاهی )، قادر است کارکرد های درون فردی ( تقویت منفی خودکار و تقویت مثبت خودکار) و بین فردی (تقویت منفی اجتماعی و تقویت مثبت اجتماعی ) رفتار های خود-آسیب رسان را در نوجوانان بزهکار کاهش دهد.