خلاصة:
هدف: این تحقیق بهمنظور شناسایی مؤلفههای فناوری اطلاعات و تأثیرات آن بر ساختار سازمانی و کارکردهای مدیریتی در کتابخانههای دانشگاه شیراز صورت گرفته است. روش: پژوهش با استفاده از روش پیمایشی - توصیفی و همبستگی انجام شد. برای گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته (بر مبنای طیف 7 مرتبهای لیکرت) در بین 64 نفر از کارکنان و کارشناسان کتابخانههای دانشگاه شیراز توزیع و سپس دادههای جمعآوری و با شیوههای توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که توسعۀ فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تأثیرگذار است و بهویژه با کاهش تمرکز در سازمان ارتباط معناداری دارد. اما رابطۀ میان توسعۀ فناوری و بهبود کارکردهای مدیریتی تأیید نشد. همچنین نتایج نشان داد که رابطۀ معناداری میان توسعۀ فناوری اطلاعات و بهبود کارکردهای مدیریتی وجود ندارد. توسعۀ فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه شیراز، بیشترین تأثیر را در کاهش تمرکز، آموزش و توانمندسازی کارکنان و بهبود ارتباطات دارد. همچنین میان فناوری اطلاعات و کارکردهای ارزیابی عملکرد و گزینش نیروهای انسانی نیز رابطهای یافت نشد. اصالت و ارزش: در پژوهش حاضر پیشفرضهای موجود در زمینۀ تأثیر توسعۀ فناوری اطلاعات و ارتباط آن با مؤلفههای ساختار سازمانی و کارکردهای مدیریتی در کتابخانهها بررسی شد. از اینرو نتایج حاصل از این پژوهش در کتابخانههای مورد مطالعه و سایر کتابخانههای مشابه کاربرد دارد و نکات ضعف احتمالی را برطرف و نکات قوت را تقویت میکند.
ملخص الجهاز:
از سوي ديگـر همـان طـور کـه اشاره شد با توجه به اينکه مـدتي از ورود فنـاوري اطلاعـات بـه کتابخانـه هـا مـيگـذرد، شـاهد تغييرات شايان توجه در ساختار و نحوة خدمت رساني در اين واحدها بوده ايم که البته اين امر بر خلاف ساير بسترهاي سازماني در مورد کتابخانه هاي دانشگاهي کمتـر بررسـي و پـژوهش شـده است و شاهد ارائۀ رويکرد جامعي در اين زمينه نبوده ايـم .
از همين رو اين تحقيق با توجه به اهميت موضوع به بررسي نقش فناوري اطلاعات بر مؤلفه هاي ساختار سازماني و کارکردهاي مديريتي اختصاص يافته اسـت تـا از اين طريق مهم ترين تأثيرات توسعۀ فناوري در کتابخانه ها، بر کاهش تمرکز و بهبود آمـوزش به ويژه در کتابخانه هاي مورد مطالعه مشخص شود.
رابطۀ معناداري ميان توسعۀ فناوري اطلاعات و بهبود کارکردهاي مديريتي در کتابخانه هاي دانشگاه شيراز وجود دارد.
ماتريس همبستگي شاخص هاي تحقيق و سطح معناداري فرضيه متغير مستقل متغير وابسته تعداد ضريب پيرسن sig ضريب تعيين ١ فناوري اطلاعات ساختار سازماني ٦٢ ٠/٣٥٠** 0/006 0/12 ١-١ فناوري اطلاعات کاهش تمرکز ٦٢ ٠/٤٣٤** ٠/٠٠٠ 0/18 ١-٢ فناوري اطلاعات رسميت ٦١ ٠/١٤٩ ٠/٢٥٣ - ١-٣ فناوري اطلاعات تخصص گرايي ٦٢ ٠/٠١٢ ٠/٩٢٦ - ٢ فناوري اطلاعات کارکردهاي مديريتي ٦٢ ٠/٢٤٦ ٠/٠٥٦ - ٢-١ فناوري اطلاعات گزينش و استخدام ٦٢ ٠/٠٧٠ ٠/٥٨٧ - ٢-٢ فناوري اطلاعات آموزش ٦٢ ٠/٣٣٥** 0/11 0/008 ٢-٣ فناوري اطلاعات ارزيابي عملکرد ٦٢ ٠/٠٥٠ ٠/٧٠٢ - ٢-٤ فناوري اطلاعات بهبود ارتباطات ٦٢ ٠/٢٨١* ٠/٠٢٨ 0/08 نتايج جدول ٥ نشان ميدهد که رابطۀ مثبت و معناداي ميان توسعۀ فناوري اطلاعات و «ساختار سازماني» در سطح معناداري ٩٩ درصد وجود دارد.
بنابراين فرضيۀ اول اصـلي مبنـي بـر وجـود رابطۀ معناداري ميان توسعۀ فناوري اطلاعات و کاهش تمرکز در کتابخانه هاي دانشگاه شيراز تأييد ميشود.