خلاصة:
کارآفرینی در ایران پدیده یی نو و پژوهش های صورت گرفته در این زمینه، خصوصا کارآفرینی زنان، بسیار محدود است، بنابراین، در سالهای اخیر به رغم تمایل بیشتر زنان ایرانی به داشتن مشارکت اقتصادی و اجتماعی و خصوصا تحصیلات عالی، متاسفانه قادر به بهره مندی از مشارکت آنان در امور اقتصادی جامعه نیستیم.بر اساس پژوهش های کارآفرینی، ایجاد انگیزه، ارایه الگوی نقش، ارایهمشاوره های تخصصی، و همچنین دسترسی آسانتر به فرصت ها، اطلاعات و منابع، چهار اثر مهم شبکه های کارآفرینی اند. پژوهش های کارآفرینی زنان نیز نشان می دهد که زنان کارآفرین، بیشتر از شبکه های شخصی بهره مند می شوند و حمایت عاطفی مهمترین نقشی است که شبکه های شخصی در مرحله راه اندازی کسب و کار بر عهده دارند.به منظور دریافت شناخت کلی از کسب و کار زنان کارآفرین ایرانی و عوامل موثر بر راه اندازی کسب و کار کارآفرینانه آنان، پژوهشی وسیع و ملی در جامعهزنان کارآفرین دانشگاهی ایران، با استفاده از پرسش نامه ای که بدین منظور طراحی، و یا نظر خبرگان کارآفرینی و انجام پیش آزمون اصلاح شد، صورت گرفت.بر اساس این نوشتار، که قسمتی از نتایج این پژوهش را ارایه می کند، خانوادهنزدیک زنان کارآفرین (همسر، فرزندان، والدین)، مهمترین پشتیبان آنان اند و حمایت عاطفی بیشترین کمکی است که زنان کارآفرین از شبکه خود دریافت می کنند. کمک مالی نیز در آخرین مرتبه قرار دارد.
In Iran، entrepreneurship is a new phenomena and the research on this subject، especially when it comes to women’s entrepreneurship، is very limited. Despite the fact that most Iranian women are participating in socioeconomic activities and higher education in particular، the society does not reap all the rewards of their socio-economic participation. Based on entrepreneurship research، entrepreneurship networks have four outcomes: motivation، presentation of the models roles، customized consultations، and the facilitated access to resources. The research on women’s entrepreneurship indicates that women utilize rather personal networks and the affective support and that this is the most important role of personal networks in start-up process. In order to gain a general understanding about the knowledge of the Iranian women concerning the business and factors that influence the start-up process، an extensive national research was conducted on educated women entrepreneur population. A questionnaire، which was later expert-modified and pre-tested، was devised for such subject. This paper is a partial presentation about women’s entrepreneurs’ networks. The results show that the most important supporters of the Iranian women entrepreneurs are their immediate relatives that are their husbands and children or their parents. Affective support is the most and financial gain is the least important factors for them.