خلاصة:
امروزه شاهد رونق چشمگیر اجتماعات مجازی بسیاری هستیم که تقریبا همه آنها هدف سود رسانی اقتصادی قرار گرفته اند. در این مقاله با نگاه تجاری به اجتماعات مجازی، به بررسی نوع و چگونگی سودرسانی این اجتماعات به کسب و کارها و بنگاههای تجاری پرداخته شده است. این تحقیق اجتماع مجازی را به عنوان یک مدل کسب و کار درنظر گرفته که میتواند تاثیر بسزایی بر فرایند تصمیمگیری خرید مشتری داشته باشد و مدلی از عوامل موثر بر رفتار خرید مشتریان و تاثیرات و ارتباطات آنها را ارائه می کند. فرضیات مدل مذکور از طریق 110 نفر از اعضای جامعه مجازی منتخب، با استفاده از پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفته است. تحلیل آماری پاسخ های دریافتی توسط برنامه آموس و روش تحلیل مسیر نشان داد که عواملی همچون کیفیت اطلاعاتی یک اجتماع مجازی، اعتماد افراد نسبت به یکدیگر، حس تعلق، برداشت اعضای اجتماع مجازی از سودمندی و قابلیت پذیرش نفوذ اعضا، بر رفتار خرید آنها به میزان متفاوتی تاثیر گذار بوده و همچنین هویت اجتماعی اعضا رابطه معناداری باقابلیت پذیرش نفوذ آنها ندارد.
ملخص الجهاز:
تحليـل آماري پاسخ هاي دريافتي به کمک برنامة آموس و روش تحليل مسـير، نشـان داد کـه عـواملي همچون کيفيت اطلاعاتي يک اجتماع مجازي ، اعتماد افـراد نسـبت بـه يکـديگر، حـس تعلـق ، برداشت اعضاي اجتماع مجازي از سودمندي و قابليت پذيرش نفوذ اعضا، بر رفتار خريد آنها بـه ميزان متفاوتي تأثيرگذار بوده و همچنين هويـت اجتمـاعي اعضـا، رابطـه معنـاداري بـا قابليـت پذيرش نفوذ آنها ندارد.
بر اين اساس مي توان گفت اکثريت نتايج ذکر شده در مطالعات گذشته ، در اين پژوهش نيز تأييد شده است ؛ براي مثال لو و همکاران در پژوهش خود رابطه بين عامل اعتماد، جريان اطلاعـات و دانش و رفتار خريد افراد را در اجتماعات الکترونيکي ارزيابي کردند و به اين نتيجه دسـت يافتنـد که ميزان اعتماد اعضاي يک اجتماع مجازي مي تواند بر اعتمـاد آنهـا در انجـام کسـب وکارهـاي في مابين تأثير چشمگيري داشته و تمايل در به اشتراک گذاري دانـش و اطلاعـات و رفتـار خريـد مشتريان تا حد زيادي متأثر از آن خواهد بود (لو و همکاران ، ٢٠١٠).
A AHP methodology for ranking the factors influencing trust in the internet, Journal of Information Technology Management, 3(7): 1-18.
The study of relationship between personality attributes and internet consumer behaviors in Iran, Journal of Information Technology Management, 2(4): 58-39.
The influence of information technology on organizational behavior: The study of identity challenges in virtual teams and their effect on the behavior of the team members, Journal of Information Technology Management, 1(2):103-118.