خلاصة:
احساس حضور دانشجویان عاملی مهم در موفقیت آموزش مجازی میباشد. یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر احساس حضور دانشجویان باورهای آموزشی استادان مجازی میباشد. این پژوهش با هدف بررسی نقش جهتگیریهای برنامه درسی استادان بر احساس حضور دانشجویان در دورههای مجازی، طراحی و اجرا گردید. این مطالعه یک پژوهش ترکیبی از نوع متوالی میباشد. جامعه آماری شامل استادان و دانشجویان دانشگاههای، امیرکبیر، علم و صنعت، خواجه نصیرالدین طوسی و علوم و حدیث میباشند. در مرحلهی کمی، نمونه مورد بررسی به شیوهی طبقهای تصادفی تعداد 714 دانشجو و 63 استاد انتخاب شدند و در مرحله کیفی با استفاده از نمونهگیری دسترس تعداد 16 آزمودنی به شیوهی اشباع نظری تعیین گردیدند. در مرحلهی کمی، تحقیق، جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامهی جهتگیریهای برنامه درسی و پرسشنامه احساس حضور، انجام شد و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی با برنامه spss انجام شد. در مرحله کیفی تحقیق، از مصاحبهی نیمه ساختار یافته، جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد و برای تحلیل دادهها از شیوهی تحلیل محتوای کیفی و روش تفسیری استفاده شد. آزمونهای تحلیل واریانس چند متغیره، آزمون لوین و آزمون تعقیبی توکی به منظور تحلیل دادهها استفاده شدند. نتایج حاصل از تحلیل دادههای کمی و کیفی نشان داد که بین جهتگیریهای برنامه درسی استادان و احساس حضور دانشجویان رابطه وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد که استادانی که دارای جهتگیری برنامه درسی انسانگرایی و بازسازیگرایی اجتماعی و تلفیقی شوآب هستند، در مقایسه با استادانی که دارای سایر جهتگیریها میباشند دانشجویانشان احساس حضور بالاتری دارند. بنابراین توجه به باورها و نگرشهای آموزشی استادان جهت افزایش احساس حضور دانشجویان بسیار اهمیت دارد.
ملخص الجهاز:
بررسی نقش جهت گیریهای برنامه درسی استادان بر احساس حضور دانشجویان در محیط مجازی: مطالعه ی ترکیبی دکتر محمد اکبری بورنگ چکیده احساس حضور دانشجویان عاملی مهم در موفقیت آموزش مجازی میباشد.
این پژوهش با هدف بررسی نقش جهت گیریهای برنامه درسی استادان بر احساس حضور دانشجویان در دوره های مجازی، طراحی و اجرا گردید.
نتایج حاصل از تحلیل داده های کمی و کیفـی نشـان داد کـه بـین جهت گیریهای برنامه درسی استادان و احساس حضـور دانشـجویان رابطـه وجـود دارد.
یکـی از عوامـل مهـم و تأثیرگـذار بـر احسـاس حضـور فراگیران ، استادان یا معلمان آموزش مجازی و به طور اخص باورهای آموزشی آنان مـیباشـد کـه از آن به عنوان جهت گیریهای برنامه درسی یاد میشـود.
Lump, Haney Czerniak 10.
با توجه به نتایج حاصل از تحلیل داده های کمی و کیفی میتوان ایـن گونـه بیـان داشـت کـه جهت گیریهای برنامه درسی استادان با احساس حضور دانشجویان در آموزش هـای مجـازی رابطـه دارد.
دانشجویانی که استادان آنان دارای جهت گیری تلفیقی شوآب و رویکرد انسان گرایانـه بودنـد، بیان داشتند که در کلاس های مجازی این استادان احساس حضور بالایی دارند.
بحث و نتیجه گیری تحلیل داده های کمی و کیفی حاصل از این پژوهش نشان داد باورهای آموزشی استادان بر احساس حضور دانشجویان در محیط مجازی نقش دارد.
Richardson, Anders, Tidwell Lloyd 5.
Relationship between a typology of teacher educational beliefs and three domains of the elementary classroom curriculum.
Journal of Science Teacher Education, Vol. 9, No. 1, pp.