خلاصة:
هدف اصلی این تحقیق، پیش بینی سبک های رهبری تحول گرا، مراوده ای و آزاد گذار مدیران گروه های آموزشی با توجه به هوش هیجانی آنان بود. مشارکت کنندگان این مطالعه 118 نفر بوده اند که به روش کل شماری از بین اعضای هیات علمی و مدیران گروه های آموزشی دانشگاه خرم آباد انتخاب شدند. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و ابزارهای استفاده شده، مقیاس هوش هیجانی شوت و همکاران (1998) و پرسشنامه چندعاملی رهبری باس و آولیو (2003) بوده است. نتایج پژوهش نشان داد سبک رهبری تحول گرا در مدیران گروه های آموزشی رواج بیشتری دارد. هم چنین، یافته های استنباطی نشان داد فقط مولفه بهره برداری از هیجان می تواند سبک تحول گرا و آزاد گذار را پیش بینی کند؛ اما مولفه های بهره برداری از هیجان، تنظیم هیجان و ارزیابی و ابراز هیجان به ترتیب اولویت می توانند رفتارهای مراوده ای را پیش بینی کنند. در بررسی رابطه متغیرها، بین سبک رهبری تحول گرا و مراوده ای با هوش هیجانی همبستگی معنی دار به دست آمد؛ اما بین سبک رهبری آزاد گذار با هوش هیجانی همبستگی معنی داری به دست نیامد.
The purpose of the current study was to predict transformational، transactional and laissez faire leadership styles of heads of departments based on their emotional intelligence. All of academic staff members and heads of the departments at Lorestan University (N=118) participated at the study. Participants were asked to complete the Emotional Intelligence Scale and Multifactor Leadership Style Questionnaire. The Results indicated that the most preferred leadership style in heads of the departments is transformational style. Furthermore، multivariate regression indicated that only the emotional exploitation subscale can predict the transformational and Laissez faire leadership styles، but emotional exploitation subscale، emotional regulation، and assessment and expression of emotions (p<0.01) can predict the transactional leadership styles. The correlational analysis also revealed a positive correlation between transformational leadership style and emotional intelligence، a negative correlation between transactional leadership style and emotional intelligence، but not significant relationship between Laissez faire leadership style and emotional intelligence.