خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش ارتباط فرهنگ سازمانی با خلاقیت و تغییرونوآوری در بین مدیران مدارس ابتدایی شهر شیراز بوده است. این مطالعه از نوع مطالعات همبستگی بود و جامعه آماری را مدیران مدارس ابتدایی ناحیه یک شیراز تشکیل داده است. از این تعداد ٨٠ نفر (٤٠ آموزشگاه دخترانه و٤٠ آموزشگاه پسرانه) به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه خلاقیت تورنس (١٩٩٠)، پرسشنامه فرهنگ سازمانی هافستد (٢٠٠١) و پرسشنامه تغییرونوآوری نامدار (١٣٨٢) بود که روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد: بین ابعاد فرهنگ سازمانی و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد و از بین ابعاد فرهنگ سازمانی، ابعاد ریسکپذیری، فردگرایی و مردسالاری قدرت پیشبینی خلاقیت مدیران را دارا میباشد. بین ابعاد فرهنگ سازمانی و تغییرونوآوری رابطه معنیداری وجود دارد و از بین ابعاد فرهنگ سازمانی، ابعاد ریسکپذیری و مرد سالاری قدرت پیشبینی خلاقیت مدیران را دارا میباشد. خلاقیت مدیران زن بیشتر از مدیران مرد میباشد.
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش نشان داد: بـین ابعـاد فرهنـگ سازمانی و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد و از بین ابعاد فرهنگ سازمانی، ابعاد ریسک پذیری، فردگرایی و مردسالاری قدرت پیش بینی خلاقیت مدیران را دارا میباشد.
یافته های پژوهش پرسش اول پژوهش عبارت بود از: آیا بین ابعاد فرهنگ سازمانی و خلاقیت رابطه معنـی داری وجود دارد؟ جهت پاسخگویی به این پرسش پـژوهش از ضـریب همبسـتگی و رگرسـیون چندگانـه استفاده شده است .
</رجوع شود به تصویر صفحه> پرسش دوم پژوهش : کدام یک از متغیرهای پیش بین (ابعاد فرهنگ سـازمانی) متغیـر مـلاک (خلاقیت ) را می توانند پیش بینی کنند؟ جهت پاسـخگویی بـه ایـن پرسـش پـژوهش از رگرسـیون چندگانه استفاده شده است .
هـم چنـین مقـدار مجـذور r محاسبه شده برابر ٠/٣٦ می باشد به عبارت دیگر ٣٦ درصد تغییرات مدیریت تغییـر توسـط متغیـر ابعاد فرهنگ سازمانی تبیین می گردد و به منظور اینکه کدام یک از متغیرهای پیش بین می تواننـد </رجوع شود به تصویر صفحه></رجوع شود به تصویر صفحه> متغیر ملاک را پیش بینی نمایند، از ضرایب به تا و سطح معنی داری آنها اسـتفاده شـده اسـت کـه نتایج آن در جدول ٨ ارائه شده است .
نتایج حاصل از این پژوهش با تحقیقات توانایی (٢٠٠٨,Tavanaei) گرانبر (٢٠٠٧,Granber)، کـراک آور (٢٠٠١,Krakower)، پاتریک (٢٠٠١,Patrik) به نقـل از ارغـوانی (٢٠٠٠,Arghavani)، اولـدهم و کومینگز (١٩٩٦,Cummings &amp;Olham )، واتسون (٢٠٠٣,Watson) نشـان مـی دهـد نـوع فرهنـگ سازمانی بر خلاقیت و نوآوری تاثیر دارد.
Study of relationship effect between personal characteristics of Science Ministry and physical education organization leaders, research and technology on conflict management and creativity.