خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط مهارتهای ارتباطی با راهبرد مدیریت حل تعارض در مدیران دوره متوسطه، از دیدگاه دبیران آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری انجام گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و نمونه مورد بررسی شامل 340 نفر از دبیران استان منتخب است که با استفاده از جدول مورگان به روش تصادفی طبقهای- نسبی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی بارتون جی ای و راهبرد مدیریت حل تعارض رابینز که ضریب پایایی آنها به وسیله آزمون کرانباخ به ترتیب 81% و92.8 % بدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از اثر لامبدای ویکنز، رگرسیون چند متغیره، تحلیل واریانس چند متغیره، و آزمون تعقیبی lsd استفاده شد. نتایج نشان داد بین مهارتهای ارتباطی با راهبردهای مدیریت حل تعارض در سطح 05/0 p≤ارتباط معنادار وجود دارد. همچنین بین سابقه با انتخاب راهبردهای مدیریت حل تعارض تفاوت معنادار مشاهده شد.
ملخص الجهاز:
رابطه مهارت های ارتباطی با راهبردهای مدیریت حل تعارض مدیران 1 دوره متوسطه فرزانه واصفیان ٢، محسن خسروی 3* تاریخ دریافت : ١٣٩١/٨/٢٥ تاریخ پذیرش : ١٣٩٢/٣/١٤ چکیده این پژوهش با هدف بررسی ارتباط مهارت هـای ارتبـاطی بـا راهبـرد مـدیریت حـل تعـارض در مدیران دوره متوسطه ، از دیدگاه دبیران آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری انجام گرفته است .
از آنجا که در اینجا کلید ارتباطات در انتقال پیام است و مشکلات حـاکم بـر ایـن انتقـال از سدهای ارتباطی پدید میآید، عدم تحرک پیـام و یـا شکسـت را عامـل عمـده تعـارض در سـطوح سازمانی میداند (٢٠٠٦,Hawkins) زرنوشه فراهانی (١٣٨٥) در بررسی خود با عنـوان بررسـی سـبک رهبـری و راهبردهـای مـدیریت تعارض در مدیران که بر روی یک نمونه ٤٨ نفره بر روی مدیران سطوح عالی و میـانی بیمارسـتان - های شهر تهران انجام گرفت که نتایج نشان داد که ٤/٢ درصد از راهبـرد عـدم مقابلـه ،٥٠ درصـد از راهبرد راه حل گرایی و ٤٥/٨ درصد از راهبرد کنترل استفاده میکردند.
ترابی در مطالعه خود با عنوان "راهبردهای مدیریت تعارض در بین مدیران بیمارستان هـای اسـتان لرستان " با انتخاب ١٧٧نفر از مدیران ١٣ بیمارستان های علوم پزشکی لرستان به این نتیجه رسـید ٤٩/٧ درصد راهبرد عدم مقابله ، ٤٤/٦ درصد راهبرد کنترلی و ٥/٧ درصـد راهبـرد راه حـل گرایـی استفاده میکنند و هم چنین بین سن افراد مورد مطالعه و راهبرد کنترلی مدیریت تعارض نیز رابطه معناداری وجود دارد (٢٠٠٨,Torabi).