خلاصة:
این تحقیق با هدف تعیین عوامل موثر بر ارتقاء کیفیت آموزشهای ضمن خدمت مربیان دورهی ابتدایی شهر شاهین شهر انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل مربیان و معلمان دورهی ابتدایی شهر شاهین شهر به تعداد 392 نفر بود که تعداد 50 نفر به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته شامل 39 گویه بسته پاسخ مطابق با مقیاس لیکرت تنظیم شد. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 88/0 برآورد شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t تک متغیره) و با کمک نرم افزار SPSS تحلیل گردید. نتایج حاکی از آن است که عواملی همچون نحوه آموزش، کاربرد نیاز سنجی، اجرای ارزشیابی مستمر، کاربرد تشویق و ترغیب، و نظارت بر فراید آموزش در بهبود کیفیت آموزشهای ضمن خدمت، بیش از سطح متوسط موثر بوده است.
ملخص الجهاز:
سوال دوم پژوهش : تا چه اندازه کاربرد نیازسنجی از فراگیران بر ارتقاء کیفیت آمـوزش هـای ضـمن خدمت مربیان و معلمان دوره ابتدایی شاهین شهر موثر است ؟ جدول شماره (٢): مقایسه میانگین نمره کاربرد نیازسنجی بر ارتقاء کیفیت آموزش های ضمن خدمت مربیان و معلمان دوره ی ابتدایی با میانگین فرضی ٣ مولفه میانگین انحراف معیار خطای معیار t کاربرد نیاز سنجی 15/22 0/078 0/553 4/19 یافته های جدول ٢ نشان میدهد که مقدار t بدست آمده (١٥/٢٢) در سطح ٥ .
سوال پنجم پژوهش : تا چه اندازه نظارت بر فرایند آموزش بـر ارتقـاء کیفیـت آمـوزش هـای ضـمن خدمت مربیان و معلمان دوره ابتدایی شاهین شهر موثر است ؟ جدول شماره (٥) مقایسه میانگین نمره نظارت بر فرایند آموزش بر ارتقاء کیفیت آموزش های ضمن خدمت مربیان و معلمان دوره ی ابتدایی با میانگین فرضی ٣ مولفه میانگین انحراف معیار خطای معیار t نظارت بر فرایند آموزش ٤/١٦ ٠/٥٥١ ٠/٠٧٥ ١٣/٧٩ یافته های جدول ٥ نشان میدهد که مقدار t بدست آمده (١٣/٧٩) در سطح ٥ .
نتایج سوال سوم پژوهش : تا چه انـدازه اجـرای ارزشـیابی علمـی و مسـتمر بـر ارتقـاء کیفیـت آموزش های ضمن خدمت مربیان و معلمان دوره ابتدایی شاهین شهر موثر است ؟ حـاکی از آن بـود که اجرای ارزشیابی مستمر بر ارتقاء کیفیت آموزش های ضـمن خـدمت مربیـان و معلمـان دوره ی ابتدایی بیش از سطح متوسط موثر است .
Need Assessment of In- service Training Courses for Persian Literature Teachers from the Perspectives of Principals, Experts & Teachers in Guidance Schools of Izeh City in 1387-88 Quarterly of Educational Leadership & Administration, N.