خلاصة:
سازمانها با ادامه روند جهانی شدن، به طور پیوسته با رقابت جهانی مواجه
هستند. برای این که این سازمانها بتواننداز لحاظ رقابتی توانمند باشند و در
عین حال توان رقابتی خود را حفظ کند باید دانش و مهارت کارکنان خود را یک
منبعحیاتی و ضروری بدانند. در این مقاله مدیریت دانش به صورتی اجمالی
مطرح میشود و انتقال دانش و مهارت درسازمانهایی که در مقیاس جهانی فعالیت
میکنند مورد بحث قرار میگیرد. همچنین بر اهمیت تکالیف جهانی در انتقال
دانش ونقش مدیریت منابع انسانی در حفظ موفق و مؤثر مهارت تأکید خاص گذاشته
میشود. برای روشنتر شدن موضوع، از یکسازمان چند ملیتی آلمانی و شرکت
وابسته استرالیایی آن چند مثال عینی آمده است. در این مقاله از اصطلاح
تبعیدی استفاده شده است، اما اهمیت شهروندان کشور میزبان و همین طور
شهروندان کشور سوم، در انتقال مؤثر دانش و حفظمهارت نیز نباید نادیده گرفته
شود.
ملخص الجهاز:
"در این باره، هر چه تعداد شرکتهایی که به یکفناوری دسترسی پیدا میکنند بیشتر شود، نیرومحرکه شرکتهای موفق جهانی و مزیت رقابتیخود آن فناوری کاهش مییابد (استرو و گالیگری، 1998; دونپورت و پروساک، 1998) وپیشرفت افراد آگاه و حفظ مهارت در کانون توجهقرار میگیرد.
در حالی که قرار دادن فناوری درکانون توجه مهم است، دونپورت و پروساک(1998) و همین طور ثارو (1997) استدلالمیکنند که در اقتصاد جهانی امروز دانش و بهدنبال آن مهارت حیاتیترین و راهبردیترین منبعبرای تقویت و حفظ مزیت رقابتی به شمارمیروند و از این حیث جزء لازم و ضروریموفقیت کسب و کار هستند.
اهمیت انتقال دانش این روزها و مخصوصا در آینده در عصر دانش کهدر آن مرزهای ملی کسب و کار کمرنگ میشوند،انتقال دانش و مهارت و خلق سازمان >یادگیرندهبرای موفقیت و قدرت رقابت شرکتها به یک امرحیاتی تبدیل شده است.
اما با افزایش جهانی شدنفعالیتهای کسب و کار، اکثر سازمانها خواهندکوشید تا به یک مدل جهانیتر روی آورند; در اینمدل انتقال حداقل به صورت یک فرایند دو طرفه(کیدگر، 1998) یا حتی چندین طرفه است که درآن دانش و ایدهها بین شرکتهای وابسته در سطحجهان تقسیم و توزیع میشود (مور و برکینگشاو،1998).
پت تاکر، مدیر منابع انسانی شرکت رابرتبوش استرالیا، باز هم تأکید میکند که فناوریاطلاعات هرگز نمیتواند جانشین مأموریتها وتکالیف جهانی بشود، اما فناوری اطلاعات بهانتقالها کمک میکند و به عنوان یک ابزار لازمبرای مدیریت موفقیتآمیز دانش و بنابراین انتقالدانش به کار میرود [8].
کارفرمایان با ایجاد یک محیط مبتنی بر مشارکتدر دانش، از طریق اعطای جایزه و تشویق مؤثر، بهکارکنان خود این امکان را میدهند که بدانند دانشو مهارت آنها ارزشمند است و بنابراین بهتر استآن را با دیگران تقسیم کنند."