خلاصة:
در دوران حاضر به علت پویائی و پیچیدگی محیط رقابتی، نیاز سازمانها به نیروی فکری و قوه خلاقانه کارکنان افزایش یافته است . باید به دنبال شیوه هائی بود که با ایجاد انگیزش در کارکنان موجبات برتری سازمان را فراهم آورند. مقاله حاضر به توصیف و تحلیل سازوکارهای توانمندسازی و ارتقاء بهره وری منابع انسانی در مدیریت سازمانهای ورزشی به عنوان شیوه مناسب انگیزش و به تبع آن بهره وری و اثر بخشی سازمان خواهد پرداخت . سازوکار توانمندسازی نیروی انسانی در مدیریت سازمانهای ورزشی کدامند؟ مساله ای است که در این نوشته بایستی مورد بررسی وتبیین قرار گیرد. ابتدا از مولفه های توانمند- سازی، به مفهوم رفتار شهروندی پرداخته و سپس به رهبران خدمتگزار وویژگیهای آنها می پردازیم و بعد با توجه به مباحث بیان شده میخواهیم در مدیریت سازمانهای ورزشی این موضوع را بررسی کنیم که میزان خدمتگزاری مدیران، سرمایه اجتماعی، رفتار شهروند سازمانی کارکنان چه رابطه ای با توانمندی و بهرهوری کارکنان خواهد داشت ؟ مبانی نظری رویکردهای توانمندسازی، رویکرد مکانیکی ، رویکرد ارگانیکی، ابعاد توانمند سازی روانشناختی ، الگوی توانمندسازی چهارعاملی، الگوی توانمندسازی رابینز و همکاران، سرمایه اجتماعی و توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی، ابعاد رفتار شهروندی در مدیریت سازمانهای ورزشی از جمله رئوس مطالبی است که در این نوشته مورد مطالعه قرار میگیرند ونهایتا نتیجه گیری در این مورد انجام گرفته است .
ملخص الجهاز:
ابتدا از مولفه های توانمند- سازی، به مفهوم رفتار شهروندی پرداخته و سپس به رهبران خدمتگزار وویژگیهای آنها می پردازیم و بعد با توجه به مباحث بیان شده میخواهیم در مدیریت سازمانهای ورزشی این موضوع را بررسی کنیم که میزان خدمتگزاری مدیران، سرمایه اجتماعی، رفتار شهروند سازمانی کارکنان چه رابطه ای با توانمندی و بهرهوری کارکنان خواهد داشت ؟ مبانی نظری رویکردهای توانمندسازی، رویکرد مکانیکی ، رویکرد ارگانیکی، ابعاد توانمند سازی روانشناختی ، الگوی توانمندسازی چهارعاملی، الگوی توانمندسازی رابینز و همکاران، سرمایه اجتماعی و توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی، ابعاد رفتار شهروندی در مدیریت سازمانهای ورزشی از جمله رئوس مطالبی است که در این نوشته مورد مطالعه قرار میگیرند ونهایتا نتیجه گیری در این مورد انجام گرفته است .
با توجه به مباحث بیان شده می خواهیم در مدیریت سازمانهای ورزشی این موضوع را بررسی کنیم که میزان خدمتگزاری مدیران، سرمایه اجتماعی، رفتار شهروند سازمانی کارکنان چه رابطه ای با توانمندی و بهرهوری کارکنان خواهد داشت ؟ مبانی نظری توانمند سازی:توانمندسازی در اصل یک مفهوم مالکیت دارد و با سیستم عقیدتی مدیریت بالا شروع می شود.
Servant Leadership in a Community College: A Multivariate Analysis Of Employees Perception, The Degree of Doctor of Philosophy, Walden University.
"organizational citizenship behavior : a case study of culture , leadership and trust " management decision Vol. 42 No. 1, pp.
"Antecedent and outcomes of Empowerment", Group & Management ,vol24.
"Dimensions and patterns in employee empowerment", Journal of Public Administration Research and Theory, Vol. 12, No. 4, PP.