خلاصة:
گرایش زنان به مشاغل مردانه، از جمله پدیده های اجتماعی است که در سال های اخیر دیده می شود. یکی از این مشاغل، شغل پلیسی است که تحقیق حاضر در صدد پاسخگویی به این سوال اصلی است که چه عواملی بر گرایش زنان به شغل پلیسی موثر است. تئوری های به کار رفته در این تحقیق نظریات فمینیستی، نظریات مراجع و علمای دینی در خصوص اشتغال زنان، تئوری تقسیم کار جنسیتی، نظریه تفاوت بیولوژیکی، تئوری جداسازی بازار کار و تئوری تفکیک مشاغل است. روش به کار رفته در این تحقیق، روش پیمایش و ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است که بین 100 نفر متشکل از 50 نفر از دانشجویان دانشکده پلیس زن دانشگاه علوم انتظامی در تهران و 50 نفر از دانشجویان زن دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی پرسشنامه تکمیل گردید که با استفاده از نرم افزار SPSS به تحلیل روابط متغیرها از طریق ضریب همبستگی پیرسون پرداخته شده است. یافته ها نشان می دهد از میان شش فرضیه که به بیان رابطه بین تبلیغ رسانه های جمعی، تضمین شغلی، ویژگی های روحی و روانی زنان، همسان پنداری زنان با مردان، نیاز جامعه اسلامی به حضور پلیس زن (متغیرهای مستقل تحقیق) و گرایش زنان به شغل پلیسی (متغیر وابسته تحقیق) می پردازد، سه فرضیه تایید و سه فرضیه رد شد. فرضیه های تایید شده رابطه بین تبلیغ رسانه های جمعی(با ضریب همبستگی 0.538 در دانشکده پلیس زن و 0.619 در دانشکده علوم اجتماعی)، ویژگی های روحی و روانی زنان(با ضریب همبستگی 0.443 در دانشکده پلیس زن و 0.509 در دانشکده علوم اجتماعی)، نیاز جامعه اسلامی به حضور پلیس زن (با ضریب همبستگی 0.635 در دانشکده پلیس زن و 0.523 در دانشکده علوم اجتماعی) متغیرهای مستقل تحقیق بوده و گرایش زنان به شغل پلیسی متغیر وابسته تحقیق را نشان می دهد که این رابطه مستقیم و مثبت می باشد. یعنی با بالا رفتن تبلیغ رسانه های جمعی، ویژگی های روحی و روانی زنان، نیاز جامعه اسلامی به حضور پلیس زن، میزان گرایش زنان به شغل پلیسی افزایش می یابد.
ملخص الجهاز:
فرضیه های تایید شده رابطه بین تبلیغ رسانه های جمعی(با ضریب همبستگی ٠,٥٣٨ در دانشکده پلیس زن و ٠,٦١٩ در دانشکده علوم اجتماعی)، ویژگی های روحی و روانی زنان (با ضریب همبستگی ٠,٤٤٣ در دانشکده پلیس زن و ٠,٥٠٩ در دانشکده علوم اجتماعی)، نیاز جامعه اسلامی به حضور پلیس زن (با ضریب همبستگی ٠,٦٣٥ در دانشکده پلیس زن و ٠,٥٢٣ در دانشکده علوم اجتماعی) متغیرهای مستقل تحقیق بوده و گرایش زنان به شغل پلیسی متغیر وابسته تحقیق را نشان می دهد که این رابطه مستقیم و مثبت می باشد.
همین طور در دانشکده علوم اجتماعی نیز با توجه به نتایج به دست آمده از جدول ماتریس همبستگی، می توان گفت که با اطمینان ٠,٩٩ و سطح خطای کوچک تر از ٠,٠١ بین تبلیغ رسانه های جمعی و گرایش به شغل پلیسی رابطه وجود دارد.
همین طور در دانشکده علوم اجتماعی با توجه به نتایج به دست آمده از جدول ماتریس همبستگی، می توان گفت که با اطمینان ٠,٩٩ و سطح خطای کوچک تر از ٠,٠١ بین ویژگی های روحی و روانی زنان و گرایش به شغل پلیسی رابطه وجود دارد.
همین طور در دانشکده علوم اجتماعی با توجه به نتایج به دست آمده از جدول ماتریس همبستگی، می توان گفت که با اطمینان ٠,٩٩ و سطح خطای کوچک تر از ٠,٠١ بین نیاز جامعه اسلامی به حضور پلیس زن و گرایش به شغل پلیسی رابطه وجود دارد.