خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان بهره مندی از مهارت های ارتباطی، تفکری و پژوهشگری در میان دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی بود. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چهار منطقه (شمال، مرکز، شرق و غرب) شهر تهران انتخاب شد و نمونه آماری این پژوهش 285 (145 دانش آموز پسر و 140 نفر دانش آموز دختر) دانش آموز بودند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (فراوانی و میانگین) و استنباطی (آزمون t مستقل) استفاده شد. نتایج نشان داد که در مهارت های برقراری ارتباط درون فردی، تفکر انتقادی، تفکر خلاق و پژوهشگری، دختران و پسران دانش آموز در حد متوسطی بودند، اما در کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات زیر متوسط و در مهارت ارتباط بین فردی در سطح متوسط به بالا بودند. همچنین نتایج آزمون t مستقل نشان داد که در مهارت های بین فردی پسران به طور معناداری از دختران میانگین بالاتری داشتند(0/047 >p) و در تفکر خلاق دختران میانگین بالاتری نسبت به پسران داشتند (0/012 >p).
ملخص الجهاز:
وایـن پژوهش درپی بررسی این بود که دانش آموزان پایة پنجم ابتدایی شهر تهران تاچه حد ازایـن مهارت ها (ارتباطی ،تفکری و پژوهشگری )بهره مند هستندکه لازمة زندگی درعصر اطلاعـات و ارتباطات است .
به چه میزان به بهره مندی دانش آموزان پایة پنجم ابتدایی شهر تهـران ازمهـارت هـای کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) توجه شده است ؟ ٢.
با توجه به پایین بودن میانگین نمونـه از میـانگین جامعـه و معنـادار نبـودن آزمـون در سطح ٠/٠١مشخص می شود که میزان توجه به آموزش مهارت کاربرد فناوری اطلاعات در دانش آموزان پایة پنجم ابتدایی کم است و آن هااز نظربهره مندی ازاین مهارت زیـر متوسط قرار دارند.
Piaw شدن و الزامات آن قرار گرفته است ، نیازبه داشتن نظام آموزشی پویا، کارآمد و البته منطبـق بـا نیازهای جدید امروزبیش از هر زمان دیگری ضرورت آن به اثبات رسیده است وباتوجـه بـه نتایج به دست آمده مشخص شد که دانش آموزان پایة پنجم ابتدایی شهر تهران به میزان متوسـط روبه پایین ازمهارت هابهره مند هستند، لذاپیشنهادمی شودکه وزارت آموزش و پرورش برای گنجاندن مهارت های یادگیری قرن ٢١در محتـوای برنامـة درسـی و تجهیـز معلمـان بـه ایـن مهارت هاکوشش کند و مدرسه بایدبا مسئلة مذکور تطابق بیش تری یابد.
The relationship wbtween junior higher school teachers critical thinking skills with information literacy and their integration of information technology into curriculum in Taivan.