خلاصة:
روحیه علمی با مولفه هایی چون کنجکـاوی، ژرف نگـری، پرسشـگری، وسـعت دید، روحیه تسامح ، تمایل به تفکر خـلاق و واگـرا و غیـره یکـی از مهـم تـرین سرمایه های دانشگاهی محسـوب مـیشـود کـه از طریـق آمـوزش قابـل انتقـال میباشد. بنابراین در این پژوهش با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه بر آن شدیم تا عوامل موثر بر روحیه علمی دانشجویان را مورد بررسی قرار دهـیم . روش نمونه گیری، روش طبقه ای متناسب بوده که با اسـتفاده از الگـوی کـوکران ٣٣٨ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته های پژوهش نشان داد که متغیرهای رشته تحصیلی، علاقه به رشته تحصیلی، ارتباط استادان با دانشـجویان و دیـدگاه اطرافیان نسبت به رشـته تحصـیلی دانشـجویان ، بـر روحیـه علمـی دانشـجویان تاثیرگذار است . همچنین مشخص شد که متغیرهایی چون حمایت های دانشـگاه از فعالیت های علمی ـ پژوهشی دانشجویان و میزان امکانات آموزشـی دانشـگاه بر روحیه علمی دانشجویان تاثیر ندارند.
ملخص الجهاز:
به عبارت دیگـر بـا ارتقـاء روحیـه علمـی دانشـجویان در جهـت ارتقـاء روحیـه پرسشگری و کنجکاوی، خلاقیت ، تفکر انتقادی، روحیه تسامح و تساهل ، ژرف نگری و وسعت دید و نهایتا احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه و جامعه قدم برداشته ایم و این همان چیزی است که میتواند زمینه بسیار خوبی برای توسعه جامعـه در همـه ابعـاد آن باشد.
ضرورت و اهمیت تحقیق از آنجا که فعالیت های پژوهشـی انـدکی دربـاره روحیـه علمـی، بـویژه روحیـه علمـی دانشجویان در جامعه ما صورت گرفته است و از سوی دیگر تحقیقات صـورت گرفتـه درباره روحیه علمی دانشجویان بیشتر در ارتباط با سنجش میزان روحیه علمـی بـوده و کمتر به عوامل تأثیرگذار بر آن توجه شده است ، بر آن شدیم تا پژوهشی در ایـن زمینـه انجام شود.
در این تحقیق از سه بحث مرتن درباره این که یکی از شرایط استمرار علم وجود افراد مستعد و علاقمند به فعالیت علمی است و این که پاداش دهی و تشویق از شـرایط استمرار علم است و با حمایت از فعالیت های علمی مـی تـوان علایـق تحقیقـاتی را بـه کانون های گوناگون جذب کرد و همچنین این نظر مرتن که معتقد است یکی از شرایط رشد و استمرار علم ، اعتقاد به ارزش حقیقت علمی است ، استفاده شده و با عنـوان سـه متغیر علاقه به رشته تحصیلی و میزان حمایت هـای دانشـگاه از فعالیـت هـای پژوهشـی دانشجویان و دیدگاه اطرافیان به رشته تحصیلی از نظر دانشجو مورد بررسی قرار گرفتـه است .