خلاصة:
این مطالعه با هدف بررسی وضعیت تربیت جنسی در برنامه درسی دوره راهنمایی تحصیلی برای پسران و واکاوی برنامه درسی مغفول در این دوره انجام شده است. در این راستا برای بررسی وضع موجود برنامه درسی تربیت جنسی دانش آموزان پسر دوره راهنمایی تحصیلی در قلمرو مورد پژوهش؛ از مصاحبه نیمه ساختار یافته و واکاوی اسناد موجود در مدارس و نواحی آموزش و پرورش بهره گیری شد. نتایج به دست آمده از این سوال حاکی از آن بود که اقدامات آموزش و پرورش پاسخ گوی نیازهای دانش آموزان در این دوره نبوده و توجهی کافی در فرایند تربیت جنسی دانش آموزان نشده است. برای بررسی قلمروهای موضوعی دارای ضرورت برای تربیت جنسی دانش آموزان مورد بررسی، از مرور پژوهش های مربوط و استخراج نظر متخصصان انجام شد. در این راستا پس از حصول موضوعات مهم مندرج در منابع علمی، پرسشنامه ای محقق ساخته تدوین و در اختیار تعدادی از اعضای هیات علمی گروه های علوم تربیتی، روان شناسی و مشاوره دانشگاه های اصفهان و شاهد قرار گرفت تا میزان اهمیت قلمروهای موضوعی موجود در پرسشنامه را تعیین نمایند. در راستای تعیین برنامه درسی مغفول در تربیت جنسی دانش آموزان در قلمرو مورد پژوهش نیز به مقایسه وضع موجود و وضع مطلوب پرداخته شد که مشخص گردید بسیاری از قلمروهای موضوعی مورد غفلت واقع شده است.
The aim of this study was to analyze the sex education curriculum for male students at junior high school and to examine the null curriculum at this stage. To do so، semi-structured interviews as well as available documents in the very schools had been utilized.What being indicated from the findings was that the educational system could not fulfill the needs of the students in this regard. To determine the necessary subjects in this area، the previous studies and the experts'' opinions were reviewed.Then، a researcher-made questionnaire was distributed amongst a number of faculty members of the departments of educational science، psychology and counseling at Isfahan and Shahed universities to determine the degree of the importance of the subjects listed in the questioner. With regard to standards based on what have been done in educational organizations، the prevailing conditions and the ideal one were compared. The Findings showed that most of the areas had been neglected.
ملخص الجهاز:
در این راستا برای بررسی وضع موجود برنامه درسی تربیت جنسی دانشآموزان پسر دوره راهنمایی تحصیلی در قلمرو مورد پژوهش؛ از مصاحبه نیمه ساختار یافته و واکاوی اسناد موجود در مدارس و نواحی آموزش و پرورش بهره گیری شد.
No 17(continus 44) Spring 2015, Pages 26-40 The Analysis of Null Curriculum in Sex Education: Focusing on the Male Students at Junior High School Asghar Ebrahimi Harestani, Behrooz Mahram, Mohammad Javad Liaghatdar 1Ph. D.
Keywords: Sex education, Null curriculum, Male students, junior high School مقدمه هدف از خلقت آدمی عبادت خداوند است.
در بعضی از نظامهای آموزشی تربیت جنسی صحیح انجام شده است و نتایج خوبی داشته است، این در حالی است که در برخی از نظامها صرفا توجه به آموزش مسائل جنسی بوده که نه تنها غریزه جنسی هدایت و کنترل نشده است، بلکه مسبب تحریکات جنسی و زمینه ساز انحرافهای بعدی نیز بوده است (Rahnamaei, 2011, Waldmann, 2005, Mottaghifar, 2005, Farmahini, 2007, Faghihi, 2008).
(رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) دست اندرکاران فعالیتهای پرورشی در مدارس مورد بررسی عنوان نمودند که آموزش مسائل و احکام شرعی دوران بلوغ و پرورش پاکدامنی، آگاهی از عواقب سخت انحراف جنسی و بیان آداب معاشرت و ارتباط صحیح نیز بیشتر برای دانشآموزان پایه سوم بوده است.
این مشاهده با برخی از یافتههای پژوهشی داخل (برای مثال، Nasiri, 2009) و خارج مثلا (McCormack, Gleeson, 2010, Ninomiya, 2010) که بر عدم تخصص لازم برای تربیت جنسی دانشآموزان توسط دست اندرکاران تربیتی اشاره دارند، همسوست.