خلاصة:
سابقه و هدف: بدحجابی، یک عامل مخرب در سلامت روان، به عنوان یک معضل اجتماعی است. وجود پدیدهی بدحجابی، نیازمند بررسی دقیق و کاوش در ابعاد آن است. این پژوهش با هدف بررسی علل گرایش به بدحجابی از دیدگاه دانشجویان دختر انجام شد.مواد و روش ها: تحقیق حاضر یک مطالعه مقطعی است که در دانشگاه علوم پزشکی بابل بر 100 دانشجوی دختر انجام شده است. دادهها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شده است. اعتبار و پایایی پرسشنامه با مطالعه مقدماتی و آزمون مجدد تایید شد. دادهها با روشهای آماری توصیفی و استنباطی، مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بر اساس دادههای این تحقیق، 4 عامل موثر با بیشترین میزان در گرایش به بدحجابی از دیدگاه دانشجویان به ترتیب مدپرستی 51%، جلب توجه دیگران 3/45%، انتخاب دوست 43% و اعتقادات دینی 5/39% بیان شد. دانشجویان، سایر علل موثر بر گرایش به بدحجابی را مواردی مانند فقر فرهنگی، عدم نظارت خانوادهها و لجبازی به خاطر سختگیری بیش از حد دانشگاه بیان کردند. در پاسخ به راهکارهای پیشنهادی، مواردی مانند صحبت در مورد شخصیت ارزشمند زن و بیان نقش زن در کانون خانواده، بیان مضرات بدحجابی و به وجود آمدن فساد و فحشا به دنبال بیحجابی زنان و تعیین مدهای لباس و فرم خاصی برای دانشگاهها مطرح شد.نتیجه گیری: با توجه به یافتهها راهکارهای مورد اولویت برای مقابله با بدحجابی، تقویت آگاهی دانشجویان با برگزاری کارگاههای آموزش فلسفه حجاب و ضرورت آن، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در زمینه فواید حجاب و مضرات بدحجابی و کاهش سختگیری در رنگ و نوع پوشش و تشویق به حفظ حجاب در چارچوب دستورات دین مبین اسلام میباشند.
Background and Objective: Improperly dressed، a destructive factor in mental health، is as a social problem. This phenomenon need to assess and explore carefully. This study aimed to investigate the causes of tendency to the improperly dressed (bad Hajabi) from the girl students’ perspective.
Methods: The present study is a cross-sectional study that has been done on 100 girl students of Babol University of Medical Sciences. Data were collected by questionnaire which prepared by researcher. Validity and reliability of the questionnaire was confirmed by a pilot study and test-re-test. Data were analyzed using descriptive and inferential statistical methods.
Findings: According to the study’s data، four factors with the highest propensity to improperly dressed from the girl students’ perspective are: modish 51%، attract the attention of others 45.3%، friend’s selection 43% and religious beliefs 39.5%. Students mentioned the other influencing factors tend to improperly dressed such as: the cultural poverty، lack of family supervision and stubbornness because of the university excessive rigor. In the response to proposed solutions، they presented such as talking about her great personality and expression of women''s roles in the family، speeching the harms following of growth of corruption followed the veiling of women and the determination of specific uniform and dress’s mode from university.
Conclusion: Regarding to the findings، the priority strategies for dealing with improperly dressed، holding the education workshops for the mission and philosophy of veil and it’s important، the answer- question meetings about the benefits and disadvantages of veil and decreasing the rigor in color and kind of dress and also encouraging to keep the veil in the commandments framework of Islam.
ملخص الجهاز:
"علل گرایش به بد حجابی تعداد درصد عوامل اجتماعی (ناهنجاریهای اجتماعی) 32 2/37 سخت گیری والدین 8 3/9 بیتفاوتی والدین 30 9/34 مد پرستی و چشم و همچشمی 44 2/51 عدم آگاهی و شناخت فلسفه حجاب 18 9/20 اعتقادات دینی 34 5/39 انتخاب دوست 37 43 بیکاری 16 6/11 فقر مالی 8 3/9 ثروت زیاد 20 3/23 جلب توجه دیگران 39 3/45 تمایل به تنوع طلبی و تجدد در زنان و دختران، بهخصوص نسل جوان، ضعف مبانی فکری و کار تربیتی جدی از سوی نهادهای متولی، این گروه را آسیبپذیر ساخته است (11).
با توجه به پیشنهادات دانشجویان در مورد راهکارهای مقابله با بدحجابی، موارد زیر قابل توجه است: تقویت آگاهی دانشجویان با برگزاری کارگاههای آموزش فلسفه حجاب و ضرورت آن، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در زمینه فواید حجاب و مضار بدحجابی در جامعه، کاهش سختگیری در رنگ لباس و نوع پوشش و تشویق به حفظ حجاب در چارچوب دستورات دین مبین اسلام، دقت در انتخاب امرین به معروف و ناهی از منکر به خصوص در مراکز دانشگاهی (که بهتر است از افراد خطیب و سخنور و مشاور و مسلط به علوم دینی، خوش خلق و خوش برخورد و با تحصیلات عالیه انتخاب گردند)، کاهش سختگیری والدین در زمان کودکی و سعی در ایجاد آگاهی و تقویت اعتقادات دینی و تقویت فرهنگ دینی جوانان با برگزاری کارگاهها، جلسات پرسش و پاسخ؛ البته در مطالعه بر دانشجویان دختر دانشکده بهداشت اصفهان برخی از این پیشنهادات از جمله؛ برگزاری کلاسهای فرهنگی، جلسات فرهنگی و پرسش و پاسخ، توضیح و روشنگری قوانین دانشگاه در مورد حجاب نیز مطرح شد (12)."