خلاصة:
امروزه اساتید دانشگاه های مختلف دنیا با رشته های مختلف دانشگاهی جهت پیشرفت آموزشی و ارتقاء رتبه پژوهشی خود نیاز مبرم به یادگیری زبان انگلیسی دارند. پس لازمه این مهم این است که آنها نگرش مثبتی نسبت به یادگیری زبان انگلیسی داشته باشند. در این رابطه نقش عوامل اجتماعی نیز میتواند تاثیرگذار و مهم باشد. در این پژوهش سعی بر آن است که عوامل اجتماعی موثر بر نگرش اساتید رشته های غیرزبانی دانشگاه - های آزاد منطقه ٣ کشور نسبت به یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان آکادمیک مورد بررسی قرار گیرد و مطالعه موردی این پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل میباشد. ابزار گردآوری این پژوهش نیز پرسشنامه بوده که به طور تصادفی توسط ١٠٠ استاد عضو هیات علمی و حق التدریس واحد بابل تکمیل گردیده است . نتایج این تحقیق نشان داد که بین عوامل اجتماعی و نگرش اساتید نسبت به یادگیری زبان انگلیسی رابطه معناداری وجود دارد و در واقع برخی عوامل اجتماعی میتواند بر نگرش اساتید رشته های غیرزبانی نسبت به یادگیری زبان انگلیسی تاثیرگذار باشد. حدود ٤٤/٧ درصد از تغییرات نگرش به متغیرهای مستقل مربوط است و متغیرهای میزان تشویق والدین و دوستان و میزان مهارتهای زبانی در سطح بیش از ٩٩ درصد معنادار هستند. همچنین نقش متغیر مهارت های زبانی بیشتر از نقش سایر متغیرها است . همچنین در انتهای این پژوهش پیشنهاداتی به منظور کمک به پیشرفت آموزش زبانی اساتید مطرح شده است که از جمله آنها اتخاذ سیاست های خاص توسط دانشگاه ها بوده به طوری که زبان انگلیسی به طور جدی به عنوان یکی از زبان های اصلی یادگیری و آموزش مورد توجه قرار گیرد.
ملخص الجهاز:
در این پژوهش سعی بر آن است که عوامل اجتماعی مؤثر بر نگرش اساتید رشته های غیرزبانی دانشگاه - های آزاد منطقه ٣ کشور نسبت به یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان آکادمیک مورد بررسی قرار گیرد و مطالعه موردی این پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل میباشد.
همچنین در انتهای این پژوهش پیشنهاداتی به منظور کمک به پیشرفت آموزش زبانی اساتید مطرح شده است که از جمله آنها اتخاذ سیاست های خاص توسط دانشگاه ها بوده به طوری که زبان انگلیسی به طور جدی به عنوان یکی از زبان های اصلی یادگیری و آموزش مورد توجه قرار گیرد.
هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل اجتماعی بر نگرش اساتید رشته های غیرزبانی نسبت به یادگیری زبان انگلیسی می - باشد و بنابراین به کسب اطلاعات دقیق در مورد نگرش اساتید نیاز است .
در این تحقیق تلاش بر این است که نشان دهد عوامل اجتماعی چطور و به چه میزان بر نگرش اساتید رشته های غیرزبانی ایرانی نسبت به یادگیری زبان انگلیسی تأثیرگذار میباشد.
٤. بین طبقه اجتماعی و نگرش اساتید رشته های غیرزبانی نسبت به یادگیری زبان انگلیسی تفاوت وجود دارد.
٥. بین میزان مهارت های زبانی و نگرش اساتید رشته های غیرزبانی نسبت به یادگیری زبان انگلیسی رابطه معناداری وجود دارد.
٦. بین میزان حمایت و تشویق خانواده و دوستان و نگرش اساتید رشته های غیرزبانی نسبت به یادگیری زبان انگلیسی رابطه معناداری وجود دارد.
٧- آزمون فرضیات ٧-١-تفاوت بین جنسیت و نگرش اساتید رشته های غیرزبانی نسبت به یادگیری زبان انگلیسی به منظور بررسی این فرضیه پژوهش ، از آزمون t-test استفاده شده است .