خلاصة:
تبلیغات در جامعه کنونی، به عنوان یکی از عوامل موثر در فروش و عرضه محصولات محسوب می شود. لزوم استفاده از تبلیغات و روند رو به رشد هزینههای ناشی از آن موجب شده تا بسیاری از سازمانها به فعالیتهای مشارکتی روی آورند، اما نارضایتی مشارکت کنندگان در خصوص نحوه تخصیص هزینهها در یک بازی رقابتی، مشکلی است که بسیاری از سازمان ها با آن درگیر هستند. متدهای مختلفی در زمینه تخصیص هزینه معرفی شده است که در این میان میتوان به متد بازی تعاونی در پروژههای جمعی اشاره کرد. در این پژوهش براینخستین بار در پاسخ به سوال "چگونهمیتوانازطریقنظریهبازیها،تخصیصهزینههایتبلیغاتیرابهصورتعادلانهوبهشیوهبرد -بردانجامداد؟" متد ارزش شپلی1 و تکنیکهای مرکز گرا2به عنوان مفاهیم تخصیص عادلانهی هزینه بین مشارکت کنندگان در یک پروژه تبلیغاتی استفاده شده و نتایج حاصله نشان دهنده کارائی متدهای بکارگرفته شده نسبت به متدهای پیشین تخصیص هزینه است.
ملخص الجهاز:
در این پژوهش برای نخستین بار در پاسخ به سوال "چگونه می توان از طریق نظریه بازیها، تخصیص هزینه های تبلیغاتی را به صورت عادلانه و به شیوه برد - برد انجام داد؟" متد ارزش شپلی1 و تکنیکهای مرکز گرا2 به عنوان مفاهیم تخصیص عادلانهی هزینه بین مشارکت کنندگان در یک پروژه تبلیغاتی استفاده شده و نتایج حاصله نشان دهنده کارائی متدهای بکارگرفته شده نسبت به متدهای پیشین تخصیص هزینه است.
این تحقیق در راستای پاسخ به سوال زیر است: چگونه می توان با استفاده از تکنیکهای ارزش شپلی و متدهای مبتنی بر مرکز، در قالب بازی تعاونی، به تخصیص عادلانه هزینه تبلیغات بین مشارکت کنندگان پرداخت؟ هدف اساسی در این پژوهش کاهش سهم پرداختی هر یک از مجموعه های مشارکت کننده در هزینه های تبلیغات بر اساس متدهای مبتنی بر نظریه بازیها است که سازمانها می توانند بر مبنای آن با حداقل هزینه عادلانه، به حداکثر منفعت دست یابند.
در این پژوهش تلاش شده تا با بررسی کاربرد متدهای ارزش شپلی و تکنیکهای مبتنی بر مرکز در بازی رقابتی، تمام شرکت کنندگان در یک پروژه تبلیغاتی را در شرایط برد _ برد قرار دهد و در نهایت نتایج به دست آمده از این روش ها بررسی و با نتایج بدست آمده از متد های سنتی تخصیص هزینه مقایسه شده تا عادلانه ترین روش برای تخصیص هزینه در آن مشخص شود.
* Riccardo Zucca, (2010), A Cooperative Game Theory Approach for Cost Allocation in Complex Water Resource Systems, 192 p.