خلاصة:
این پژوهش گرایش شغلی دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی استان اردبیل را نسبت به شغل پلیس زن مورد مطالعه قرار داده است. از جمله اهداف مهم این مقاله، شناخت عوامل موثر بر میزان گرایش شغلی دانش آموزان دختر به این شغل است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف و ماهیت کاربردی بوده و به لحاظ روش، پیمایشی میباشد. تکنیک جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است. پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ(8/79)، و اعتبار آن از طریق صوری یعنی تایید استادان و صاحب نظران مورد قبول قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون آماری خی دو بهره گیری شده است. محدوده زمانی پژوهش، سال 1391 بوده و جامعه آماری، کلیه دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی مدارس دولتی روزانه استان اردبیل می باشد. نمونه آماری تحقیق شامل 379 نفر است که بر مبنای نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گشت هاند. از میان مناطق 24 گانه آموزش و پرورش شهرهای استان اردبیل، پنج شهر به صورت تصادفی از پنج شهرستان انتخاب شدند(هیر- رضی- نیر- نمین- اردبیل). پس از انتخاب شهرهای پنجگانه، در مرحله بعد از هر شهر یک مرکز پیش دانشگاهی و از هر مرکز پیش دانشگاهی، سه کلاس(ریاضی، انسانی، تجربی) به شکل تصادفی ساده انتخاب گردید. ارتباط بین متغیرهای مستقل(ویژگی های فردی دانش آموزان، ویژگی های خانوادگی، شناخت از پلیس و منزلت اجتماعی پلیس، رفتار پلیس) با متغیر وابسته(گرایش دانش آموزان دختر به شغل پلیس زن) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج مهم به دست آمده از پژوهش حاکی از ارتباط معنی دار بین متغیرهای مستقل: معدل، منطقه آموزشی، ویژگی های خانوادگی دانش آموزان دختر(اقتصادی – اجتماعی)، منزلت اجتماعی پلیس زن، شناخت و آگاهی از پلیـس و رفتار پلیس زن با مردم با متغیر وابسته گرایش دانش آموزان دختر به شغل پلیس زن میباشد. ارتباط معنی دار بین متغیرهای سن و رشته تحصیلی با گرایش شغلی دانش آموزان دختر به شغل پلیس زن مورد تایید قرار نگرفته است.
ملخص الجهاز:
نتایج مهم به دست آمده از پژوهش حاکی از ارتباط معنی دار بین متغیرهای مستقل : معدل ، منطقه آموزشی ، ویژگی های خانوادگی دانش آموزان دختر(اقتصادی – اجتماعی )، منزلت اجتماعی پلیس زن ، شناخت و آگاهی از پلیـس و رفتار پلیس زن با مردم با متغیر وابسته گرایش دانش آموزان دختر به شغل پلیس زن می باشد.
جدول ١١- توزیع پاسخگویان برحسب گرایش به مشاغل پلیسی به تفکیک رشته تحصیلی رشته تجربی ریاضی انسانی جمع گرایش شغلی فراوانی درصد فراوانی فراوانی درصد فراوانی فراوانی درصد فراوانی فراوانی درصد فراوانی زیاد 38 ١٠ 33 ٨٧ 22 ٥٨ 93 ٢٤٦ متوسط 63 ١٦٧ 67 ١٧٧ 50 ١٣٢ 180 475/6 کم 43 ١١٤ 40 ١٠٦ 22 ٥٨ 105 ٢٧٨ جمع 144 ٣٨١ 140 ٣٧ 94 ٢٤٩ 378 ١٠٠ x2 df سطح معنی داری p 0/005 4 2/732 با توجه به خی دو محاسبه شده (٢/٧٣٢) و درجه آزادی ٤ می توان گفت فرض H٠ (عدم ارتباط بین رشته تحصیلی دانش آموزان دختر و گرایش شغلی آنان به پلیس ) تأیید شده است .
بنابراین چنین نتیجه گیری می شود که فرض H١ (ارتباط بین پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی پدر دانش آموزان و گرایش شغلی دانش آموز به پلیس ) تأیید می گردد و این ارتباط در سطح ٩٩ درصد معنی دار است .
بنابراین چنین نتیجه گیری می شود که فرض H١(ارتباط بین منزلت پلیس و گرایش شغلی دانش آموزان نسبت به شغل پلیس ) تأیید می گردد و این ارتباط در سطح ٩٩ درصد معنی دار است .
بنابراین چنین نتیجه گیری می شود که فرض H١(رابطه بین ویژگی های رفتاری مطلوب مأمور پلیس و گرایش شغلی دانش آموزان دختر به شغل پلیس ) تأیید می گردد که شدت همبستگی آن ٦٨ درصد برآورد شده و این رابطه در سطح ٩٩ درصد معنی دار است .