خلاصة:
مقالة حاضر نگاهی تطبیقی و آماری به میزان مراجعه هنرمندان منبت کار به متون مذهبی برای تزیین صندوق مدفن امامزادگان ساری دارد. مسئله و هدف پژوهش بررسی میزان ارجاعات هنرمندان بومی به مضامین و متون مذهبی در تزیین صندوقچه های چوبی مقابر باتعیین اولویت هریک بوده است. برای گزینش جامعه آماری این مقاله ٢٩٧ بنا در مساحت ٢١٥٧ کیلومتر مربع مورد بررسی قرار گرفته و از بین آن ها هشت مورد که دارای صندو ق های سالم و واجد آثار شاخص هنری بود هاند انتخاب شده اند. روش گردآوری اطلاعات میدانی بوده و از عکاسی و فیش برداری استفاده شده است. داده های این تحقیق نشان می دهند آیات قرآن و صلوات کبیر متونی هستند که بیشترین کاربرد را در کتیبه ها دارند. در میان مضامین مورد استفاده، تاکید هنرمندان بر گزینش متونی با دو موضوع اصول دین و حقانیت تشیع بوده است. همچنین حمایت مذهبی حکومتی توانسته است تاثیر مثبت و مستقیم بر هنر مذهبی تبرستان داشته باشد. برج آرامگاهی امام زاده یحیی نمون های مشخص از این حمایت است.
This paper is a statistical and comparative study onquantity of reference to religious texts by wood
carvers to decorate the cenotaphs of the descendants of imams (imamzadehs) in Sari. The problem
and purpose of this study have been to study the quantity of reference to religious themes and texts by
local artists in decoratingthe wooden cenotaphs and to determine the priority of each subject.
To determine the Statistical population, 297 buildings in 2,157 square kilometers has been studied,
among which,eight undamaged boxes with significant artistic qualities have been selected. Data is
gathered through field research, using photography and note taking. This study has led to several
conclusions. The results show that the «Quranic verses» and «SalavatKabir» have been the most
recurring in inscriptions. Among the available themes, artists have insisted on choosing texts related
to two themes of «Principles of Religion» and «Shiism’s Legitimacy». The results also indicate the
direct and positive influence of religious state support on religious art of Tabarestan. ImamzadehYahia
tomb tower is a notable example of such support.