خلاصة:
مجیــد قیــصری، در دو دهــة اخیــر، از نویــسندگان برجــستة ادبیــات داســتانی دفــاع مقــدس اســت . در میــان مجموعــه داســتان هــای کوتــاه وی، «طعــم بــاروت»، در زمــرة بهتــرین آثــار اوسـت . تحلیـل شـکلی ایـن داسـتان کوتـاه ایرانـی ، در حـوزة جنـگ ، ایـن اثـر ارزشـمند را بهتـر مـی شناسـاند. از ایـن رو، مقالـة حاضـر، در اثـر داسـتانی «طعـم بـاروت»، بـه بررسـی روابـط بـین اجـزا، عناصـر و سـازه هـای درونـی آن هـا مـی پـردازد و مـی کوشـد اثبـات نمایـد کـه قیـصری در ایـن مجموعـه داسـتان بـا مبـانی و اصـول فنـی داسـتان نویـسی کوتـاه بـه خـوبی آشـنا بـوده و توانــسته اســت بــا آغــاز و پایــان بنــدی مناســب ، طــرح و پیرنــگ منــسجم و اســتوار، شخــصیت - پــردازی مناســب ، فــضاسازی و صــحنه پــردازیهــای تاثیرگــذار و پــرداختن بــه ابعــاد مختلــف جنــگ و دوران پــس از جنــگ ، اثــر داســتانی برجــسته ای را بــه عرصــة ادبیــات داســتانی دفــاع مقــدس عرضــه کنــد. در ضــمن ، در ایــن مقالــه ، داســتان «آداب ســفر»، از منظــر «بــارت » و «گرمـاس»، تحلیـل شـده اسـت تـا قابلیـت فنـی اثـر از منظـر نقـد نـو نیـز، بیـان شـده باشـد. روش تحقیـق ، توصـیفی - تحلیلـی اســت .گـردآوری و طبقـه بنـدی اطلاعــات برمبنـای یادداشـت هــا و اطلاعات بـه دسـت آمـده بـا شـیوة توصـیفی ، انجـام شـده اسـت ؛ سـپس ، بـر مبنـای نتیجـه گیـری استقرایی و رسیدن از جزء به کل ، نتایج ، دسته بندی و تحلیل شده است .
ملخص الجهاز:
از ایـن رو، مقالـة حاضـر، در اثـر داسـتانی «طعـم بـاروت»، بـه بررسـی روابـط بـین اجـزا، عناصـر و سـازه هـای درونـی آن هـا مـی پـردازد و مـی کوشـد اثبـات نمایـد کـه قیـصری در ایـن مجموعـه داسـتان بـا مبـانی و اصـول فنـی داسـتان نویـسی کوتـاه بـه خـوبی آشـنا بـوده و توانــسته اســت بــا آغــاز و پایــان بنــدی مناســب ، طــرح و پیرنــگ منــسجم و اســتوار، شخــصیت - پــردازی مناســب ، فــضاسازی و صــحنه پــردازیهــای تأثیرگــذار و پــرداختن بــه ابعــاد مختلــف جنــگ و دوران پــس از جنــگ ، اثــر داســتانی برجــسته ای را بــه عرصــة ادبیــات داســتانی دفــاع مقــدس عرضــه کنــد.
کـی ایـن اتفـاق افتـاده بـود؟ وقتـی سـعید را مـی آوردهانـد، اوکجا بوده، مشغول چه کاری بوده؟ » (همان : ٤٥) ٢-٢-٣- شخصیت قهرمــان و شخــصیت بــه افــرادی اطــلاق مــی شــودکه آفریــدة ذهــن نویــسنده، در فضای داستان و یـا هـر چیـز دیگـر اسـت .
گــره داســتانی در داســتان هــای «عطــر عربــی فــردوس» و «نفــر ســوم از ســمت چـپ » بـه زیبـایی بـا سـؤالاتی کـه دغدغـة اصـلی قهرمـان داسـتان اسـت ، آغـاز شـده، در همــان ابتــدا خواننــده را دچــار تعلیــق مــی کنــد.
٢-٢-٥- زاویة دید (روایت ) زاویــة دیــد، یعنــی شــیوة نقــل داســتان یــا شــیوه ای کــه «نویــسنده بــه وســیلة آن، مـصالح و مـواد داسـتان خـود را بـه خواننـده ارائـه مـی دهـد و در واقـع رابطـة نویـسنده را بــا داســتان نــشان مــی دهــد (میرصــادقی ،١٣٧٦ :٢٣٩).
- بــه حیــث زمــانی ، داســتان هــای «آداب ســفر» و «نفــر ســوم از ســمت چــپ » مربـوط بـه پـس از جنـگ اسـت و بقیـة داسـتان هـا در دوران جنـگ و در منـاطق جنگـی رخ مـی دهـد.