خلاصة:
ادبیــات پایــداری، نــوعی از ادبیــات متعهــد و ملتــزم اســت کــه از طــرف مــردم و پیــشروان فکری جامعه در برابر آنچـه حیـات معنـوی و مـادی آنهـا را تهدیـد مـی کنـد بـه وجـود مـی آیـد. ایـن نــوع ادبیــات بــه آثــاری اطــلاق مــی شــود کــه در دوران خاصــی از تــاریخ ملــت یــا قــومی بــه وجــود مــی آیــد و هــدف آن ایجــاد روحیــة مبــارزه و پایــداری در میــان مــردم اســت . ادبیــات مقاومــت معمــولا بــه توصــیف دلاوری هــا و از خودگذشــتگی هــایی مــی پــردازد کــه ملــت یــا قومی علیه ملـت یـا قـوم دیگـری کـه اغلـب اشـغالگر یـا متجـاوز اسـت ، از خـود نـشان مـی دهـد. در ایــن حــوزه از ادبیــات، شــاعران بــسیاری دســت بــه قلــم بــرده انــد کــه یکــی از ایــن شــاعران برجــسته ، طــاهره صــفارزاده اســت . شــاعری کــه ســروده هــایش نــشانگر روحیــه حماســی و پایــداری اســت . در ایــن پــژوهش بــر آنــیم تــا بــه روش تحلیلــی – توصــیفی ، تجلــی پایــداری و مقاومــت در اشــعار طــاهره صــفارزاده را مــورد بررســی و مداقــه قــرار دهــیم . مطــابق بــا مباحــث مطـرح شـده در ایـن مقالـه ، برآینـد تحقیـق ، حـاکی از آن اسـت کـه صـفارزاده ازجملـه شـاعران بنــامی اســت کــه در حــوزة انقــلاب اســلامی اشــعار فراوانــی ســروده اســت و گذشــته از ایــن اشــعار در حیطــة ادبیــات مقاومــت دینــی و آئینــی نیــز اشــعاری از خــود بــر جــای نهــاده اســت ؛ لـیکن آن دسـته از اشـعاری کـه بـرای انقـلاب اسـلامی و دفـاع مقـدس سـروده ، از بـسامد بـالایی برخوردار است .
ملخص الجهاز:
مطــابق بــا مباحــث مطـرح شـده در ایـن مقالـه ، برآینـد تحقیـق ، حـاکی از آن اسـت کـه صـفارزاده ازجملـه شـاعران بنــامی اســت کــه در حــوزة انقــلاب اســلامی اشــعار فراوانــی ســروده اســت و گذشــته از ایــن اشــعار در حیطــة ادبیــات مقاومــت دینــی و آئینــی نیــز اشــعاری از خــود بــر جــای نهــاده اســت ؛ لـیکن آن دسـته از اشـعاری کـه بـرای انقـلاب اسـلامی و دفـاع مقـدس سـروده ، از بـسامد بـالایی برخوردار است .
تــاریخ ادبیــات مقاومــت جهــان، ریــشه در گذشــته هــای دور دارد و تاریخچــة آن در حقیقــت ، همــان تــاریخ ادبیــات جهــان اســت ، زیــرا شــاعران و نویــسندگان متعهــد از همـان آغـاز در کنـار و همـراه بـا مـردم مبـارز و عـدالت جـو و خواهـان آزادی و برابـری بــوده انــد و در طــول زمــان بــا ســرودن چامــه هــا و نوشــتن خطابــه هــا، ضــمن تــشویق و ترغیــب مــردم بــه پایــداری و مبــارزه در راه حــق و حقیقــت ، دلیــری هــا و از خــود گذشتگی های مبارزان راه حق و حقیقت را در آثار خود به ثبت رسانده اند.
شـعر نیـز بـه وسـیله و ابـزار بـدل مـی شـود، و بـه تـصویر کـردن و بـزرگ نمــایی واقعیــت مــی پــردازد «شــعر از انقــلاب عمــومی اجتمــاعی متابعــت مــی کنــد؛ بنـابراین اصـل کلـی انقـلاب اسـلامی در پیـدایی آگـاهی هـای نـوین ملـی و متعاقبـا رونـد شــعر جدیــد فارســی تــأثیر فراوانــی داشــته اســت » (اســحاق، ١٣٧٩ :٣٧ ) «ســرانجام ســالهــای اول انقـلاب سـپری شـد و زنـدگی در مـسیر طبیعـی اش جریـان یافـت و بـا همـة اخـلالگـری جنــگ ، تــصویرهای مــنعکس در ذهــن ، بــا دیــد و اندیــشة شــاعران درآمیخــت و شــعارها انــدک انــدک رنــگ شــعر گرفــت و در مــسیرهای گونــاگون بــه راه افتــاد؛ نخــست ، شــعر متعهــد بــه اســلام و متوجــه بــه انقــلاب کــه از اذهــان شــاعران مختلــف از طــاهره صــفارزاده و علــی موســوی گرمــارودی گرفتــه تــا شــاعران جــوان تــر سرچــشمه گرفــت .