خلاصة:
دو دهــة آغــازین پــس از انقــلاب اســلامی را مــی تــوان یکــی از اســتثنایی تــرین مقــاطع زمــانی قــرن معاصــر در خــصوص تغییــر نــسل هــا و ذهنیــت و ابــژه هــای نــسلی آنهــا نــسبت بــه گذشــته قلمــداد کــرد. تحــولات پــی در پــی سیاســی ، اجتمــاعی و فرهنگــی در طــول دو دهــة آغــازین پــس از انقــلاب اســلامی بــه تغییــر و تحــولات نــسلی مقطــع زمــانی مــذکور ســرعت بــسیاری بخــشیده اســت . در ایــن پــژوهش ، تــلاش خواهــد شــد تــا بــر اســاس تقــسیم بنــدی ١- خـاطره هـا ٢- باورهـا و هنجارهـای نـسلی ، برخـی از مهمتـرین ابـژه هـای نـسلی شـاعران دو دهـة ابتــدایی پــس از انقــلاب اســلامی مــورد بررســی قــرار گیــرد. انــواع دگرگــونی هــای سیاســی - اجتمــاعی نظیــر انقــلاب اســلامی ، جنــگ تحمیلــی ، تحــولات و شخــصیت هــای برآمــده از جنـــگ تحمیلـــی ، دورة پـــس از جنـــگ و...، شخـــصیت هـــای مطـــرح سیاســـی ، فرهنگـــی و اجتمــاعی در ایــن دو دهــه بــه خــصوص امــام خمینــی (ره) و همچنــین پدیــده هــای فرهنگــی – اجتمــاعی نظیــر تغییــر در اندیــشه هــای ایــدئولوژیک و گریــز از ایــدئولوژی افراطــی ، نــسبی گرایــی و پرهیــز از ذهنیــت مطلــق انــدیش و تغییــر در اندیــشه هــای فرهنگــی - اجتمــاعی مــی توانند بخشی از ابژههای نسلی شاعران مقطع زمانی مذکور را به خود اختصاص دهند.
ملخص الجهاز:
٢- بحث اکنــون بــه بررســی اجمــالی برخــی از نظریــات جامعــه شــناختی در خــصوص ذهنیــت و ابــژه هــای نــسلی ، خــواهیم پرداخــت و ســپس ذهنیــت نــسلی شــاعران دو دهــة آغــازین پـس از انقـلاب اسـلامی بـر اسـاس نظریـة کریـستوفر بـالس مـورد تحلیـل و بررسـی قـرار خواهد گرفت : ٢-١- نظریه های مختلف در خصوص ذهنیت نسلی در طــول یــک قــرن اخیــر، دانــشمندان علــوم مختلــف بــه خــصوص جامعــه شناســی و روانـــشناسی ، تحقیقـــات جـــامعی در خـــصوص محـــدودة زمـــانی نـــسل هـــا، باورهـــا و هنجارهــای متعلــق بــه نــسل هــای مختلــف و عوامــل تغییــر ایــن هنجارهــا در نــسل هــای مختلـف و همچنـین شـکاف بـین نـسل هـا صـورت داده انـد و هـر یـک سـعی کـرده انـد به جنبـه هـایی از ایـن تفـاوت هـا و عوامـل ایجـاد آنهـا بپردازنـد؛ بـه عنـوان مثـال، مانهـایم جامعــه شــناس مطــرح آلمــانی ، بــا تأکیــدی خــاص بــر تغییــرات فرهنگــی و همچنــین حوادث سیاسـی ـ اجتمـاعی ، تـلاش مـی کنـد تـا نقـش ایـن عوامـل را بـر تغییـر و شـکاف نــسل هــا و تفــاوت در ذهنیــت آنهــا مــورد تحلیــل قــرار دهــد.
٢-٢-ذهنیت نسلی شاعران پس از انقلاب در کــشور مــا در طــول یــک صــد ســال اخیــر بــه دلیــل تغییــر و تحــولات پــی در پــی اجتمــاعی ، فرهنگــی و سیاســی و آشــنایی مــردم بــا باورهــا، هنجارهــا و ابــژه هــای نــسلی تــازه، تحــولات نــسلی ، مفهــوم تــازه تــری بــه خــود گرفتــه اســت و طبیعتــا بــا گــسترش و سـرعت گـرفتن ایـن تغییـر و تحـولات در جامعـة مـدرن شـدة ایـران، تغییـرات نـسلی نیـز سـرعت بیـشتری بـه خـود مـی گیـرد؛ امـا شـاید بتـوان مقطـع سـی سـالة پـس از انقـلاب را اســتثنایی تــرین مقطــع زمــانی قــرن معاصــر در خــصوص تفــاوت نــسل هــا و ذهنیــت و ابژههای آنها نسبت به نسل های پیشین دانست .