خلاصة:
یادداشت مترجم
«اعجاز قرآن» مفهومی پیچیده و نظریه ای چندوجهی در تاریخ اندیشه اسلامی است. برای درک هرچه دقیق تر چنین مفهوم یا نظریه ای، بی شک یکی از ضروری ترین کارها، بررسی اسباب و زمینه های شکل گیری آن مفهوم و آگاهی از تحولات فکری منتهی به آن نظریه خواهد بود. در این میان، گاه ظهور و انتشار نسخه های خطی مغفول مانده در گوشه کتابخانه ها، به فرایند پژوهش درباره این تحولات کمک شایانی می کند. در مقاله پیش رو، نویسنده با بهره گیری از برخی تالیفات تازه یافته معتزلیان بصره کوشیده است تا بر تکاپوهای فکری عالمان مسلمان در سده سوم و چهارم هجری پرتویی بیفکند. بر اساس این منابع، او از یک سو به اختلافات فرقه های گوناگون اسلامی درباره تلقی از نبوت توجه کرده و از دیگرسو، به پاسخ های عالمان اسلامی به منکران نبوت پیامبر اسلام پرداخته و از این طریق کوشیده است تا فرایند تبدیل این استدلال ها و جدل ها را به نظریه ای دقیق و سامان یافته، یعنی «اعجاز قرآن» نشان دهد. از جمله نکات قابل توجه مقاله، تاکید بر این نکته است که نظریه اعجاز قرآن به دست اشاعره (از جمله باقلانی) شکل نگرفته، بلکه مجموعه تلاش های گروهی از متکلمان معتزله بصره (از جمله ابوعلی جبائی و حلقه او) در قالب بحث هایی چون «تثبیت دلائل النبوه»، نقطه آغازی برای نظریه پردازی متکلمان بعدی در این باب بوده است.
“The Apologetic Miracle of the Qur’ān” is a complicated concept and a multi-faceted theory in the history of Islamic thought. In order to have a more and more accurate understanding of such a concept or theory، one of the most essential tasks would undoubtedly be the examination of the means and backgrounds of the formulation of that concept and awareness of the intellectual developments leading to that theory. In this respect، sometimes the appearance and publication of some neglected manuscripts in the recess of the libraries would make significant contrinution to the process of research concerning these developments. In the present article، the writer، with the use of some of the newly-found writings of the Mu‘tazilah of Basra، has tried to shed light on the intellectual endeavors of the 3rd-4th/8th-9th centuries. On the basis of these sources، on one hand، he has paid attention to the differences of various Islamic sects concerning the impression of the Prophethood and، on the other hand، he has addressed the responses of the Muslim scholars to the deniers of the Prophethood of the Prophet of Islam and has thereby tried to show the process of transforming these arguments and disputes into an accurate and organized theory، i.e.، “The Apologetic Miracle of the Qur’ān”. Among the noteworthy points of the article is its emphasize on the fact that the theory of the miracle ( or the inimitability) of the Qur’ān has not been formulated by the Ashā‘iarh (including Bāqilānī); rather، the collective attempts of a group of the Mu‘tazilah theologians of Basra (including Abū ‘Alī Jubā’ī and his circle) in the form of some discussions such as “establishing the reasons for Prophethood”، have been a starting point for theorization of the later theologians in this respect.
ملخص الجهاز:
"از جمله نکات قابلتوجه مقاله، تأکید بر این نکته است که نظریة اعجاز قرآن بهدست اشاعره (از جمله باقلانی) شکل نگرفته، بلکه مجموعه تلاشهای گروهی از متکلمان معتزلة بصره (از جمله ابوعلی جبائی و حلقة او) در قالب بحثهایی چون «تثبیت دلائل النبوه»، نقطة آغازی برای نظریهپردازی متکلمان بعدی در این باب بوده است.
اما یک سؤال همچنان باقی میماند: در قرن سوم که ادلة روشنی دربارة اعجاز قرآن وجود نداشت، نظریة صرفه چه نقشی ایفا میکرد؟ پاسخی به این پرسش را میتوان در بخشی از یکی از آثار جاحظ یافت که از صرفه بهعنوان دلیلی بر ضد نخستین حلقههای بدعتگذار، معروف به «دهریه»، بهره گرفته است (بنگرید به مدخل مربوط در ویرایش دوم دایرةالمعارف اسلام).
ابورشید بحث با سید مرتضی را با نقل قول از «الاصول» ابنخلاد (شاگرد ابوهاشم) و توضیح آن آغاز میکند: «بدان که نظام معتقد بود که قرآن بنا بر وجه صرفه معجزه است، و معنای صرفه آن است که عربها قادر به عرضه کلامی مانند قرآن با همان فصاحت و بلاغت بودند تا اینکه پیامبر مبعوث شد.
(ماتریدی، 86-93) 4 تا اینجا معلوم شد که از میانة قرن سوم تا زمان جبائی و معاصران او، بحث دربارة پیامبر و قرآن تا حدودی بازتاب بحرانی موجود در میان متکلمان پایبند به عقاید اهل سنت بود؛ چنانکه از آثار باقلانی و عبدالجبار و ابورشید برمیآید.
This research is intended to use etymology to first present an accurate meaning of this word and by examining the "conceptual transformation" of the word or by the so-called historical semantics, evaluate its course of conceptual transformation in three chronological periods of pre-Revelation, the Revelation, and post-Revelation of the Holy Qur’ān."