خلاصة:
هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط احتمالی هوش هیجانی مربیان با خودسودمندی و اضطراب رقابتی ورزشکاران است. آزمودنیهای تحقیق پیش رو همۀ بازیکنان و مربیان شرکتکننده در مسابقات قهرمانی جوانان و نوجوانان تنیس روی میز بانوان کشور (120 ورزشکار با میانگین سنی 28/2 ± 05/15 سال و 30 مربی با میانگین سنی 96/10 ± 15/39 سال) بودند. ورزشکاران، پرسشنامۀ خودسودمندی عمومی شرر و همکاران (1982) و پرسشنامۀ اضطراب رقابتی-حالتی (CSAI-2) مارتنز (1990) و مربیان هر دو ردۀ جوانان و نوجوانان، پرسشنامۀ هوش هیجانی برادبری و گریوز را تکمیل کردند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری 05/0 بهوسیلۀ نسخۀ 16 نرمافزار SPSS بررسی شد. یافتههای تحقیق نشان داد که همۀ مؤلفههای هوش هیجانی بهغیر از خودآگاهی و خودمدیریتی با احساس خودسودمندی دختران ورزشکار نخبۀ تنیس روی میز کشور ارتباط معناداری دارد. همچنین تمامی مؤلفههای هوش هیجانی با اضطراب رقابتی دختران ورزشکار نخبۀ تنیس روی میز کشور ارتباط معناداری دارند. بهنظر میرسد هوش هیجانی موجب افزایش آگاهی مربیان از نیازهای روانشناختی خود و ورزشکارانشان میشود و به آنان کمک میکند تا از وجود برخی مشکلات مطلع شوند و منابع روانشناختی لازم را برای مقابله با آنها شناسایی و تقویت کنند.
Given the increasing importance of entrepreneurship and its important role in students’ employment، this study was conducted to examine the effect of Emotional Intelligence on students'' entrepreneurial intentions. A model was developed and was tested among undergraduate students of Physical Education faculty of Tehran University. The model was tested by Using the Structural Equation Modeling (SEM). Based on the findings of this research، Emotional intelligence dimensions have positive effects on entrepreneurial intentions. Since Emotional intelligence can be educated، so it can be an important factor in the development of students'' entrepreneurial intentions and entrepreneurship.
ملخص الجهاز:
احساس خودسودمندی ، اضطراب رقابتی ، بازیکنان نخبه ، تنیس روی میز، هوش هیجانی مقدمه استرس که جزو جدانشدنی رقابت های ورزشی است ، در نتیجة ادراک ناهماهنگی بین تقاضاهای محیطی و توانایی های فرد برای پاسخ دادن به آن تقاضاها در شرایطی به وجود می آید که ناتوانی در ارائة پاسخ مناسب ، پیامد مهمی خواهد داشت و در نتیجه موجب افزایش سطح اضطراب شناختی و بدنی می شود (١٣).
با توجه به اینکه منابع تأثیرگذار بر اعتماد به نفس در حالت کلی و خودسودمندی به صورت ویژه عبارتند از عملکردهای موفق گذشته ، تجارب جانشین سازی (الگوگیری )، تشویق و متقاعدسازی کلامی و همچنین حالات هیجانی و تجارب وابسته به تصورات (٣٣، ٢١)، با این اوصاف احتمال دارد یک مربی کاردان شرایطی را که موجب اضطراب ورزشکار می شود درک کند و با اتخاذ شیوه ای مناسب (تشویق ، متقاعدسازی کلامی ، فراهم کردن شرایط هیجانی ویژه و استفاده از شیوه های تصویرسازی ذهنی ) ضمن برطرف کردن استرس ورزشکار، اعتماد به نفس او را افزایش دهد و کمک کند تا او و تیمش به موفقیت برسند.
در کل با عنایت به یافته های حاصل از تحقیق حاضر رابطة هوش هیجانی مربیان با اضطراب رقابتی و احساس خودسودمندی دختران ورزشکار نخبة تنیس روی میز کشور تأیید می شود.
"Effects of a motivational climate intervention for coaches on young athletes’ sport performance anxiety".