خلاصة:
دانش به عنوان اساس و مهمترین عامل رقابت مطرح شده است و در کنار دانش، نوآوری نیز به عنوان مهمترین عامل جهت بقای شرکتهای فناور و دانش بنیان شناخته شده است. فرایند دانش آفرینی، همان تولید دانش و در نهایت تبدیل آن به محصولات و خدمات از طریق مفهوم نوآوری است. تحقیقات مربوط به نوآوری بیان میکند که شرکتها در تبدیل تکنولوژی جدید به موفقیت تجاری، نیازمند داراییهای مکمل از جمله خلاقیت و نوآوری میباشند. شرکتهایی با ابداعگریهای بزرگتر، در پاسخ به محیطهای متغیر و در توسعه تواناییهای جدیدی که به آنها اجازه رسیدن به عملکرد بهتر را میدهد، موفقتر خواهند بود. هدف از این تحقیق بررسی میزان تاثیر مدیریت دانش بر نوآوری در شرکتهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه ارومیه میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع توصیفی و همبستگی میباشد. یافتههای پژوهش نشان دهنده وجود رابطه معنادار بین مدیریت دانش و نوآوری (محصول، فرایند، تدریجی و بنیادی) میباشد بنابراین توجه بیشتر شرکتها به مدیریت دانش، باعث افزایش نوآوری در آنها خواهد گردید
ملخص الجهاز:
- استفاده از این دانش برای تدوین استراتژیهای کلیدی 3 بینشهای محیط کسب و کار - کنکاش محیطی سیستماتیک شامل محیط سیاسی، اقتصادی، تکنولوژیکی، روندهای اجتماعی و محیطی - تحلیل رقبا - سیستمهای هوشمند بازار 4 حافظه سازمانی - تسهیم دانش - پایگاه دادههای مربوط به بهترین تجربیات - اسناد بر خط - قلمروهای مباحثه، مناظره و اینترنت 5 دانش در فرایندها - هدایت دانش به فرایند کسب و کار و تصمیم گیری 6 دانش در تولیدات و خدمات - ارائه خدمات مبتنی بر دانش - احاطه محصولات از دانش 7 دانش در افراد - نشستهای تسهیم دانش - کارگاههای نوآوری - شبکههای یادگیری - اجتماعات دانش و فناوری اطلاعات «اگر شرکتها بتوانند به طور مؤثر دانشسازمانی را خلق، مدیریت وکسب نمایند میتوانند به مزیت رقابتی مورد نظرشان دست پیدا کنند» (داونپورت و پروساک، 1998؛ دسوزا و اواریستو، 2003)، «به همین جهت مدیریت دانش امروزه در سازمانها دارای اهمیت ویژهای میباشد» (مک آدام و لئونارد، 2001).
Bates& Khasawneh Gopalakrishnan & Bierly Yamin Prajogo نوآوری در محصول 1 ، محصولات یا خدماتی را شامل میشود که به مشتری یا ارباب رجوع سود میرساند و نوآوریهای فرایند 2 شامل دانش، تجهیزات، امکانات و شیوههای مدیریتی و اداری است که در فرایند تولید یا ارائه خدمات به کار میرود.
Information technology support for the knowledge and social processes of innovation management, Technovation, 26, 50-59.
Determinants of innovation through a knowledge based theory lens, Industrial management, & Data systems, Volume 102, Number 5, p.
Resource Recombinations in the firm: Knowledge Structures and the Potential for Schumpeterian Innovation, Strategic Management Journal 19, pp.