خلاصة:
این مقاله به بررسی عوامل موثر بر روند جامعه پذیری سیاسی دانشجویان پرداخته است که طی آن تاثیر تشکل های سیاسی دروندانشگاهی و بروندانشگاهی (همچـون احـزاب و شخصـیت هـای سیاسی) و همچنین سیاست های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر این روند مـورد مطالعـه قـرار گرفته است . اطلاعـات پـژوهش نیـز بـا روش پیمایشـی، از نمونـه ای بـا حجـم ١٢١٠ نفـر از میـان دانشگاههای دولتی سراسر کشور با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب و جمع آوری شده و تحلیـل آنها نیز با نرم افزار spss در سال ١٣٩٢ انجام شده است . نتایج مربوط به بررسی این فرضیات نشان مـیدهـد کـه تشـکل هـای سیاسـی دروندانشـگاهی تـاثیری مثبـت بـر رونـد جامعـه پـذیری سیاسـی دانشـجویان داشـته اسـت و تشـکل هـای سیاسـی بروندانشگاهی همچون احزاب و شخصیت های سیاسی نتوانسته اند تاثیرگـذاری عمـدهای بـر ایـن روند داشته باشند. همچنین سیاست ها و برنامه های وزارت علوم نیز نتوانسـته انـد رونـدی غالـب در جامعه پذیری سیاسی دانشجویان داشته باشند.
ملخص الجهاز:
نتایج مربوط به بررسی این فرضیات نشان مـیدهـد کـه تشـکل هـای سیاسـی دروندانشـگاهی تـأثیری مثبـت بـر رونـد جامعـه پـذیری سیاسـی دانشـجویان داشـته اسـت و تشـکل هـای سیاسـی بروندانشگاهی همچون احزاب و شخصیت های سیاسی نتوانسته اند تأثیرگـذاری عمـدهای بـر ایـن روند داشته باشند.
com مقدمه بی تردید یکی از مهمترین کارویژههای دولت های مدرن در درون یک کشـور و یـا محـیط اجتمـاعی ـ سیاسـی، تـلاش در جهـت حفـظ و سـپس انتقـال و گسـترش ارزش هـای سیاسـی و اجتماعی نظام سیاسی خویش به نسل های بعدی است که در صورت بـی تـوجهی بـه ایـن مهـم ، تـداوم کــارکردی نظــام سیاســی مــذکور بــا مشـکل مواجــه مــی گــردد؛ ایــن فراینــد اصــطلاحا جامعه پذیری (سیاسی) نامیده میشود.
همانطور که جامعه پذیری فرهنگی در جامعه به فراگردی گفته میشود که بـر اسـاس آن ، فـرد بـا سـاخت هـای عقیـدتی - نظری و الگوهای رفتاری فرهنگ در جامعه ی خویش آشنا مـی شـود و بـا آنهـا ارتبـاط برقـرار میکند، جامعه پذیری سیاسی نیز، که یکی از ابعاد نوعی فرهنـگ کلـی جامعـه اسـت ، بـه معنـی وسیع ، فراگردی است که یک جامعه از طریق آن ، فرهنگ سیاسی خود را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند(مهرداد،١٧:١٣٧٦).
برای بررسی ارتباط بین این دو متغیر و پاسخ به فرضیه ی ٣، نمرهی بدست آمده از سئوالات مربوط به شاخص جامعه پذیری سیاسی و نمرهی بدست آمـده از سـئوالات مربـوط بـه موفقیـت برنامه های فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم و سـایر نهادهـا را بـا ضـرایب همبسـتگی پیرسـون و اسپیرمن مورد آزمون قرار دادهایم .