خلاصة:
مقدمه: هدف نهایی بیمارستانها بهبود ایمنی بیمار بوده و این کار نیازمند تغییرات اساسی در فرآیندها و فرهنگ مثبت سازمانی است. این تحقیق با هدف بررسی ارتباط فرهنگ ایمنی بیمار از نظر کارکنان با ادراک بیماران از کیفیت خدمات در بیمارستانهای منتخب نظامی شهر تهران در سال 1392 انجام گرفت. مواد و روشها: این تحقیق از نوع توصیفی مقطعی بود که در بیمارستانهای منتخب نظامی در شهر تهران به انجام رسید. نمونه آماری پژوهش با استفاده از فرمول کوکران، 125 نفر ازکارکنان و 125 نفر از بیماران با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تشکیل دادند. روش جمعآوری دادهها دو پرسشنامه استاندارد HSOPSC به عنوان ابزار استاندارد سنجش فرهنگ ایمنی بیمار و پرسشنامه استاندارد CAHPSHS برای سنجش ادراک بیماران از کیفیت بود. از آمار توصیفی و آزمون همبستگی جهت تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: 60/81% از کارکنان را زنان و 39/18% را مردان تشکیل دادند. میانگین امتیاز در ابعاد ادراک کلی از ایمنی 14/28، اقدامات و انتظارات مدیر در راستای ارتقاء ایمنی 12/52، کار تیمی درون بخشها 15/33، شفافیت ارتباطات 10/34 پاسخ غیر تنبیهی به خطاها 8/98، حمایت مدیریت از ایمنی بیمار 10/6 و جابجایی و انتقال اطلاعات بیمار 11/65 بود. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که علیرغم وجود همبستگی مثبت بین امتیاز کلی ایمنی بیماران از دیدگاه کارکنان وامتیاز کلی ادراک بیماران از کیفیت مراقبت دریافتی (0/1= r)، این رابطه از نظر آماری معنادار نبود (0/13= P). نتیجهگیری: با بالا رفتن فرهنگ ایمنی بیمار، نمیتوان انتظار داشت که بیماران درک بهتری از کیفیت خدمات داشته باشند زیرا کیفیت خدمات درمانی متأثر از عوامل متعدد دیگری است.
Background: The final goal of hospitals is improving patient safety
and this is requires fundamental changes in processes and positive
organizational culture. This study aimed to analysis the relationship
between patient safety culture and patients' perception of Healthcare
quality in military hospitals in Tehran.
Materials & Methods: This was a descriptive and cross sectional
study that performed in military hospitals in Tehran. The study population
consisted of 125 staffs of hospitals and 125 patients were selected
by using Cochran's formula formed by random stratified sampling.
Data collected with use of two questionnairs:1) HSOPSC as a
standard tool for patient safety culture assessment and 2) CAHPSHS
for patients' perception of Healthcare quality measurement. Descriptive
statistics and correlation test were used to analyze the data.
Result: The results showed that most employees in this study
(61.81%) women and 39.18% of them were male. Based on our
achieved results the average scores of overall perceptions of safety
was 14.28, actions and expectations of the manager/supervisor in order
to promote safety was (12.52), teamwork was (15.33), transparency
of communications was (10.34), response to errors without punishing
was (8.98), supporting of hospital management from patient
safety was (10.6) and the relocation and transfer of patient information
was 11.65. Pearson correlation showed that despite the positive
correlation between patient safety culture from staff's point of
view and patients' perception of Healthcare quality scores (r= %10),
this relationship was not statistically significant (P- value= 0.13).
Conclusion: With increasing patients' safety culture in hospitals,
we can not expect the better perception of quality of care due to
health care quality affected by several other factors.