خلاصة:
یکی از روشهای نوین تدریس، روش تدریس مشارکتی است که با عناوین تدریس گروهی و آموزش گروهی نیز شناخته شده است. کاربست مطلوب این روش منوط به رعایت الزاماتی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی الزامات این شیوه تدریس از دیدگاه استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان و با رویکرد ترکیبی(کمّی و کیفی) انجام شده است. در بخش کمّی، روش مورد استفاده این پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن مرکب از 85 نفر از استادان دارای مرتبه علمی استادیار و بالاتر در سال تحصیلی 90-1389 و نیز 448 نفر از دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی بوده است. در بخش کیفی نیز با نمونهای از جامعه مصاحبه شده است. حجم نمونه دانشجویان با استفاده از فرمول کوکران 180 نفر برآورد شد که به شیوه نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند و استادان نیز به شیوه سرشماری در پژوهش شرکت نمودند. ابزارهای پژوهش علاوه برمصاحبه نیمهساختاریافته اکتشافی، پرسشنامه محققساختهای بود که روایی آن به تایید متخصصان رسید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 91/0 محاسبه شد. تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و آزمونهای استنباطی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین الزام روش تدریس مشارکتی از نظر استادان و دانشجویان، نشست مشترک استادان قبل از آغاز ترم در رابطه با تعیین سرفصل، منابع و تکالیف دانشجویان بوده است. در اولویت سایر الزامها بین دیدگاه دانشجویان و استادان تفاوتهایی وجود دارد.
ملخص الجهاز:
"2- تقسیم وظایف بر اساس تخصص و صلاحیت ها: هر مدرسی در یک حیطه از موضوع درسی تخصص دارد که میتواند برای فراگیران مفید باشد (ارکالانو 3 ، 2007) - Villa - Aubrey - Ercolano 3- تهیه راهنمای کار (انجام برنامهریزی برای عملکرد مؤثر): سالس و پریست 1 (2005: 44-5) در بحث از اصول اساسی تدریس مشارکتی، تهیه راهنمای کاری را که با توافق اعضای تهیه شده باشد یکی ازگامهای اساسی تدریس مشارکتی بیان کردند.
یافتههای پژوهش مهمترین الزامات روش تدریس مشارکتی از دیدگاه استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان چیست؟ جدول1: توزیع میانگین و انحراف معیار، الزامات روشهای تدریس مشارکتی از نظر اعضای هیأت علمی برحسب ترتیب اولویت مورد میانگین انحراف معیار نشست مشترک دواستاد قبل از آغاز ترم در رابطه با تعیین سرفصل، منابع، تکالیف دانشجویان و شیوههای ارزشیابی.
جدول2: توزیع میانگین و انحراف معیار، الزامات تدریس مشارکتی از نظر دانشجویان گروه علوم پایه برحسب ترتیب اولویت مورد میانگین انحراف معیار نشست مشترک استادان قبل از آغاز ترم در رابطه با تعیین سرفصل، منابع، تکالیف دانشجویان و شیوههای ارزشیابی 55/4 502/ مشارکت استادان در ارائه یک درس بر اساس معیار تخصص داشتن در آن درس 48/4 626/ توجه استادان به زمان در نظر گرفته شده برای آنان به منظور جلوگیری از کشیده شدن تعداد جلسات به بعد از اتمام ترم."