خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی رابطه بین ارزشیابی توصیفی با شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی، و خشنودی تحصیلی مبتنی بر میانجیگری امید تحصیلی بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان ابتدائی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1391-1390تشکیل دادهاند. روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای بوده که نهایتا تعداد 240 نفر از دانشآموزان مورد نظر پژوهش، بطور تصادفی برای تحقیق انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق پنج پرسشنامه محقق ساخته بوده است: 1- پرسشنامه محقق ساخته شاخصهای ارزشیابی توصیفی کارآمد؛ 2- پرسشنامه محقق ساخته امید تحصیلی؛ 3- پرسشنامه خلاّقیت تحصیلی(عابدی)؛ 4-پرسشنامه محقق ساخته شیفتگی تحصیلی؛ 5- پرسشنامه محقق ساخته موفقیت تحصیلی که روایی آنها به لحاظ محتوا تامین شده و در این خصوص از نظرهای استادان و متخصصان استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل مسیر و مدل معادله ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر، نشان داد که ارزشیابی توصیفی بر امید تحصیلی اثر مستقیم دارد. نیز امید تحصیلی بر شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی، و موفقیت تحصیلی تاثیر مستقیم دارد (001/0P<). همچنین، نتایج نشان داد، ارزشیابی توصیفی بر شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی، و موفقیت تحصیلی تاثیر غیر مستقیم دارد (001/0P<). مطالعه مدل تجربی پژوهش به روش معادله ساختاری نشان داد، شاخصهای GFI برابر با 96/0، AGFI برابر با 93/0، RMSEA برابر با 0483/0، (2) برابر با 71/246 و 94df= بوده که گویای برازش مطلوب مدل است.
ملخص الجهاز:
"-Trautwein -Roberts -Parri -Kusurkar -Ansteenkiste -Black &Wiliam - McGee - Eggen&Kauchak بنا به تعریف شوآقنسی 1 (2004) کارپوشه، مجموعهای ازکارهای دانش آموز است که رشد، خوداندیشی و پیشرفت او را در یک زمینه خاص نشان میدهد.
در خصوص رابطه بین موفقیت تحصیلی و خود شکوفایی تحصیلی، مطالعات شه 7 (1990)، نشان داد که انگیزه پیشرفت تحصیلی با پیشرفت - Shaughnessy - Grace - Paulson & Paulson - Mok& Flynn - Karatzias - Santrock - Shah تحصیلی تأثیر مثبت و مستقیم دارد(سیف،1373).
شکل 2: مدل تجربی پژوهش در خصوص ارزیابی رابطه بین ارزشیابی توصیفی و شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی، و موفقیت تحصیلی مبتنی با میانجیگری امید تحصیلی بر اساس ضرایب بتا بحث و نتیجهگیری ارزشیابی توصیفی، روشی برای بهبود شرایط یادگیری برای دانش آموزان است.
به نقل از سیف(1387)، نتایج تحقیق سانتراک (2008) نشان داده است که خلاقیت توانایی اندیشیدن درباره امور به راه های تازه و غیرمعمول و رسیدن به راهحلهای منحصر به فرد برای مسائل است و لذا از آنجا که ارزشیابی توصیفی، انگیزه یادگیری هرچه بیشتر را برای دانشآموزان فراهم میکند، استعدادهای بالقوه آنها بهتر شکوفا شده و از اینرو به سطوحی از خلاقیت دست مییابند.
نتایج پژوهش نشان داد، ضریب بتا در خصوص اثر غیرمستقیم ارزشیابی توصیفی بر موفقیت تحصیلی برابر با 24/0 (001/0>P)، بوده، بیانگر این است که فرضیه سوم پژوهش دال بر اینکه ارزشیابی تحصیلی بر شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی، و موفقیت تحصیلی تأثیر غیرمستقیم دارد، تأیید شده است.
Relationship among attitudes about homework, amount of homework assigned and completed and student achievement, Journal of Educational Psychology, 90 (1), 70-83."