خلاصة:
مفهوم خردمندی [1] در متون فلسفی و دینی دارای قدمتی دیرینه است، اما از حدود دو سه دهه اخیر این موضوع وارد مباحث و پژوهش های تجربی در عرصه های مختلف روانشناسی شده است. نظریه پردازان مختلف با توجه به جهت گیری فلسفی خود و حیطه ای که در روانشناسی بر آن متمرکزند، به تعریف این مفهوم پرداخته اند، ولی تاکنون تعریف مورد توافقی پدید نیامده است. روانشناسی تربیتی نیز با بهره گیری از این مفهوم، نظریه ها و شیوههایی کاربردی برای آموزش این توانمندی یا فضیلت ارائه کرده است. این مقاله به طور خلاصه، به معرفی و مقایسه اجمالی سه نظریه جامع و جدید در این زمینه، نظریه تعادلی خردمندی [2] ، پارادایم خردمندی برلین [3] ، و مدل سه بعدی خردمندی [4] پرداخته و به برخی نظرها و یافته ها در زمینه آموزش خردمندی اشاره کرده است
ملخص الجهاز:
او شکل گيري خردمندي در يک بزرگسال را با نگرش، آرامش فلسفي، بي طرفي، 1-Chandler 2-Holliday 3-human quality 4-Kunzmann 5-Baltes 6-Sternberg 7-life span 8-Gerontology 9-Clayton 10-Birren 11-Csikszentmihalyi 12-Rathunde 13-Stanly Hall و تمايل فرد به اصول اخلاقي مرتبط دانسته است .
1-Erikson 2-Prewitt 3-Yung 4-Wise 5-individuality 6-Lubart از زمان آغاز پژوهش هاي روانشناختي درباره خردمندي، درک اين نکته که واقعاً "خردمندي " چيست و چگونه مي توان آن را تعريف کرد، از حيطه هاي بسيار مهم پژوهشي است که عمدتاًبا رويکرد تلويحي همراه بوده است .
از ديگر رويکردهاي اين نوع بررسي ها پرداختن به ادراک عامه مردم از نمونه هاي واقعي خردمندي در خود يا ديگران(براي مثال، ارول ٣ و پرلماتر٤، ١٩٩٠، پالهوس و 5 همکاران، ٢٠٠٢)، دلايل ويژه انتخاب اين افراد به عنوان يک فرد خردمند (براي مثال ، مونتگمري ٦ و همکاران، ٢٠٠٢) و بالاخره مواردي از خردمندي در زندگي شخصي (براي (براي مثال ، بلوک و گلوک، ٢٠٠٤ ؛ گلوک و همکاران، ٢٠٠٥؛ اسر٧ و همکاران، ١٩٩٩) ١٩٩٩) است .
1-reasoning ability 2-Sagacity 3-Orwoll 4-Perlmutter 5-Palhous 6-montgomery 7-Oser 8-Takahashi 9-Bordia 10-Wise 11-discreet رويکرد نظريه هاي تصريحي نظريه هاي تصريحي سازههايي هستند که توسط نظريه پردازان متخصص و پژوهشگران ارائه ميشوند که بر دسته اي از دادهها استوارند و (حداقل در روانشناسي) از طريق اين داده ها آزمون ميشوند.
او (براي مثال، آردلت ، ٢٠٠٣ و ٢٠٠٤) بر اساس هر دو موضع نظريه هاي تلويحي و تصريحي 1 به تعريف خردمندي به عنوان ترکيبي از ويژگيهاي شخصيتي با سه بعد گسترده شناختي ، تأملي ٢ و عاطفي ٣ پرداخته است ، که هر يک از آنها بايد وجود داشته باشند تا يک فرد خردمند در نظر گرفته شود.