خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری با عملکرد تحصیلی است. بدین منظور، 393 نفر از دانش آموزان سال اول دوره متوسطه شهرستان ازنا با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به مقیاس راهبردهای یادگیری پاسخ دادند. نمره پایانی ده درس نیز به عنوان نشانگر عملکرد تحصیلی انتخاب شد. یافته های بهدست آمده با استفاده از روش تحلیل همبستگی کانونی نشان داد که راهبردهای شناختی و فراشناختی رابطه معنی داری با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارند. تحلیل کانونی یک مجموعه معنی دار بین راهبردهای یادگیری و عملکرد تحصیلی را نشان داد. در این مجموعه، راهبردهای بسط، نظارت، برنامه ریزی و نظم دهی، رابطه معنی داری با تمامی دروس داشتند. به طور کلی یافته ها نشان داد که هر چه دانش آموزی از راهبردهای بسط و نظارت بیشتر استفاده کند و از راهبردهای برنامه ریزی و نظم دهی کمتر استفاده کند، نمره عملکرد تحصیلی او در تمامی دروس بالاتر خواهد بود
ملخص الجهاز:
يافته هاي به دست آمده با استفاده از روش تحليل همبستگي کانوني نشان داد که راهبردهاي شناختي و فراشناختي رابطه معنيداري با عملکرد تحصيلي دانش آموزان دارند.
به طور کلي يافته ها نشان داد که هر چه دانش آموزي از راهبردهاي بسط و نظارت بيشتر استفاده کند و از راهبردهاي برنامه ريزي و نظم دهي کمتر استفاده کند، نمره عملکرد تحصيلي او در تمامي دروس بالاتر خواهد بود.
نتايج پژوهش هاي متعدد بيانگر اين است که به منظور افزايش عملکرد تحصيلي دانش آموزان بايد بر راهبردهاي يادگيري دانش آموزان متمرکز شويم و برنامه هايي را براي آموزش و توسعه اين راهبردها فراهم کنيم (نقل از سوآر١، ٢٠٠٩).
عطار خامنه و سيف (١٣٨٨) در پژوهشي به بررسي تاثير آموزش راهبردهاي يادگيري مطالعه فراشناختي بر انگيزش و عملکرد تحصيلي دانش آموزان پرداختند.
نتايج اين پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهاي يادگيري مطالعه فراشناختي بر انگيزش عملکرد دانش آموزان و عملکرد تحصيلي آنان تاثير مثبت داشت .
نتايج نشان داد که دو متغير باورهاي معرفت شناختي و راهبردهاي يادگيري پيش بين کننده هاي معنيداري براي عملکرد تحصيلي هستند.
لذا نوآوري پژوهش حاضر اين است که نمره دانش آموزان در تمامي دروس يک دوره تحصيلي به عنوان عملکرد تحصيلي آنها در نظر گرفته شده و به مطالعه دقيق تر رابطه استفاده از راهبردهاي يادگيري (شناختي و فراشناختي) و عملکرد تحصيلي دانش آموزان در دروس مختلف مي پردازد.
براي بررسي رابطه مجموعه راهبردهاي يادگيري (شناختي و فراشناختي) و مجموعه عملکرد تحصيلي در ١٠ درس، از تحليل همبستگي کانوني استفاده شد.
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه راهبردهاي شناختي و فراشناختي يادگيري با عملکرد تحصيلي دانش آموزان بود.