خلاصة:
یکی از مهمترین نظریههای سیاسی ـ اجتماعی که در طول تاریخ از سوی اندیشمندان اسلامی عرضه شده، نظریه ولایت فقیه است که با مجاهدت علمی و عملی امام خمینی+ در قالب حکومت اسلامی، فعلیت یافت. نوپایی این نظریه در عرصه حاکمیت و هجوم فکری بیگانگان برای ایجاد تردید و تزلزل در آن، سبب طرح شبهاتی در این زمینه گردید و ضرورت واکاوی بیشتر را موجب شده است.از جمله شبهاتی که در این زمینه مطرح میباشد، شبهه «عدم کارایی مدیریت فقهی در قبال مدیریت علمی» است.در این مقاله ثابت شده که با توجه به دیدگاه امام خمینی در این زمینه، نه تنها مدیریت فقهی در تقابل با مدیریت علمی نیست بلکه مدیریت فقهی با بهرهگیری از علوم و فنون رایج در امر حکومت و مشورت و رایزنی با متخصصان مربوطه و به کارگیری آنان در مشاغل حکومتی، کارایی لازم در اداره جامعه را خواهد داشت.
ملخص الجهاز:
"(همان: 195 ـ 194) در این مقاله، نخست به تبیین و نقد شبهاتی پرداختیم که منجر به شبهه مذکور گردید از جمله شبهه بیگانگی دین از سیاست و کفایت عقل عملی برای اداره کشور، آنگاه به نقش و رسالت فقاهت در اداره جامعه و عدم انحصار آن در مسائل محدود فقهی، بلکه ورود در تمام عرصههای اجتماعی و سیاسی مورد نیاز جامعه و به کارگیری فقیه کاردان برای تدبیر لازم در اداره آن و بهرهمندی از صاحبان علوم و متخصصان امور حکومتی و مشاوره با آنان در زمینههای مختلف مدیریتی سخن گفتیم، تا علاوه بر رفع خلأهای فکری موجود در این زمینه، شاهد پیشبینیهای حکیمانه شارع مقدس نسبت به قانون اسلام و حاکم اسلامی در اداره جامعه باشیم.
این گونه نگرش، نوعی تفکر سکولاریستی است که با روح تعالیم ادیان به خصوص دین اسلام ناسازگار است؛ چون در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که بخشی از اهداف پیامبران، مخصوصا پیامبر اسلام| را تنظیم روابط اجتماعی بر اساس عدالت (حدید / 25)، مبارزه با مفاسد اجتماعی و سنتهای ناپسند مستکبران (اعراف / 85 ؛ هود / 85؛ شعراء / 146 و 152) بیان آمرانه دستورالعمل همکاریهای اجتماعی (مائده / 2) پرهیز از همکاری با ظالمان و ستمگران و مبارزه با آنان (هود / 13؛ شعراء / 152)، تشویق مردم به کارهای نیک (نحل / 90) و رشد و تربیت صحیح (بقره / 151) و اجرای قصاص و حدود (بقره / 178 و 179؛ مائده / 45) میداند که بیگمان بدون تشکیل حکومت تحقق چنین اهدافی میسر نیست و حاکم اسلامی وظیفه دارد که بستر مناسب برای اجرای احکام الهی را در جامعه مهیا کند تا جامعه بر اساس عمل به آن احکام الهی، به سعادت برسد."