خلاصة:
امروزه کسبوکارها با فشردگی در شرایط رقابت و پیچیدگیهای روزافزون در محیط خارجی روبهرو هستند. در چنین شرایطی، توسعه تکنولوژی برای رویارویی اثربخش با بیاعتمادیهای محیطی، نیاز بنگاهها به اولویتبندی سرمایهگذاریهای تکنولوژیک و تدوین استراتژی در این حوزه را به موضوعی حیاتی بدل کرده است. با بررسی ادبیات موضوعی مدیریت تکنولوژی درمییابیم که پژوهشگران، مدلها و چارچوبهای گوناگونی برای تدوین استراتژی تکنولوژی ارائه کردهاند که نشاندهندهی اهمیت این استراتژی وظیفهای در افزایش رقابتپذیری بنگاه است. هریک از این مدلها از زاویه دیدی گوناگون، به استراتژی تکنولوژی پرداختهاند که نقاط قوت و چالش مختص به خود را دربردارند. نبود یک مدل جامع باعث میشود برنامهریزان و مشاوران حوزه تکنولوژی تنها از مزایای مدل مورد استفاده بهرهمند شوند و فرصت بهرهبرداری از نقاط قوت مدلهای دیگر تدوین استراتژی تکنولوژی را از دست بدهند. در این تحقیق با استفاده از روش تحقیق طراحیپژوهی، مدلی یکپارچه برای تدوین استراتژی تکنولوژی مبتنی بر رویکرد موقعیتیابی را ارائه میشود. در پایان مقاله، کاربرد مدل پیشنهادی تحقیق در یک شرکت ایرانی را که شرایط صنعت آن با رویکرد استراتژیک موقعیتیابی منطبق است، آزمایش میشود.
ملخص الجهاز:
با بررسی ادبیات موضوعی مدیریت تکنولوژی درمییابیم که پژوهشگران ، مدل ها و چارچوب های گوناگونی برای تدوین استراتژی تکنولوژی ارائه کرده اند که نشان دهنده ی اهمیت این استراتژی وظیفه ای در افزایش رقابت پذیری بنگاه است .
به دلیل تنوع در مدل های تدوین استراتژی تکنولوژی، این احتمال وجود دارد که پژوهشگران در استفاده از مدلی منتخب ، فرصت بهره برداری از نقاط قوت و ویژگی ها منحصربه فرد مدل های دیگر مرتبط با حوزه تحقیق خود را از دست بدهند؛ بنابراین نیاز به توسعه مدلی یکپارچه ، متشکل از المان های مدل های تدوین استراتژی تکنولوژی که خواستگاه تئوریک یکسان دارند، با نگاهی فرآیندی در سطوح شرکت مادر و کسب وکار احساس میشود.
در ادبیات موضوعی برنامه ریزی استراتژی تکنولوژی، فرآیند تدوین استراتژی تکنولوژی و مؤلفه های شکل دهنده آن ، در قالب چارچوب ها و مدل های مختلفی معرفی شده است که در ادامه ، در دو سطح شرکت مادر و کسب وکار، آن ها را بررسی می کنیم .
برای رفع مسئله یاد شده ، پژوهشگران این پژوهش با نگاهی سیستمی و با هدف به کارگیری نقاط قوت مدل های موجود، مدلی یکپارچه و مبتنی بر رویکرد موقعیت یابی برای تدوین استراتژی تکنولوژی سطح بنگاه پیشنهاد می کنند.
اگر بنگاه چندکسب وکاری باشد، کسب وکار جذاب با توجه به رویکرد بوز آلن و همیلتون [٥] که در شکل ٣ آمده است ، انتخاب میشود و مؤلفه های استراتژی تکنولوژی شرکت مادر (جدول ١) نیز به عنوان خطوط کلان توسعه تکنولوژی وارد فرآیند تصمیم سازی میشوند.
Technology Strategy in UK firms, Technology Analysis & Strategic Management.
Dynamic Interaction between Strategy and Technology, Strategic Management Journal, (13), 119-135.
, Robert, (2006), Technology management tools: concept, development and application, Technovation, (26), 336-344.