خلاصة:
هدف از اجرای این پژوهش مقایسه بین نگرش، ساختار سازمانی و جو سازمانی، با انتشار فنآوری اطلاعات در سازمانهای ورزشی ایران بود. در این پژوهش که از نوع تحقیقات توصیفی است، تعداد 176 نفر مدیر و 194 نفر کارشناس (370= N) از سازمانهای ورزشی ایران به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای محققساخته نگرش، ساختارسازمانی، جو سازمانی و انتشار فنآوری اطلاعات پاسخ دادند. برای تعیین روایی محتوایی از نظرات متخصصین، روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تأئیدی و پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی پرسشنامهها، در مطالعه مقدماتی به ترتیب 91/0= α، 78/0= α، 93/0= α، 93/0= α تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل آماری نیز از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس یکسویه و تحلیل واریانس چندمتغیری) استفاده گردید. در یافتههای پژوهش، بین انتشار فنآوری اطلاعات در سازمان تربیتبدنی (044/0=P)، فدراسیونهای ورزشی و ادارهکل تربیتبدنی مدارس (046/0=P) تفاوت معنیداری بدست آمد. همچنین بین مولفه نگرش، ساختار سازمانی و جو سازمانی آزمودنیها در سازمان تربیتبدنی (006/0= P)، فدراسیونهای ورزشی (001/0 = P) و ادارهکل تربیتبدنی مدارس (013/0 =P) تفاوت معنیداری وجود داشت. همچنین نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری، تفاوت معنیداری را بین خرده مقیاسهای برداشت ذهنی از مفید بودن و آسانی استفاده، رسمیت، تمرکز و پیچیدگی، حمایت مدیران و ارتباطات باز در سه سازمان مذکور نشان داد. به طورکلی میتوان گفت انتشار فنآوری اطلاعات میتواند با کاهش هزینه تحقیق و جستجو و اصلاح رویهها و استانداردها، در استفاده بهینه از منابع سازمان، نقش موثری ایفا کند و از طریق کاهش زمانهای جستجو و وقفه در جریان کار و با کمک منابع اضافی صرفهجویی شدۀ ناشی از فنآوری اطلاعات، موجب افزایش کارآیی و نوآوری در سازمان گردد.
ملخص الجهاز:
"همچنین از آنجایی که سازمان تربیتبدنی از نظر وضعیت انتشار فنآوری اطلاعات با ادارهکل تربیتبدنی مدارس (که جز سازمانهای برتر در امر فنآوری اطلاعات در کشور است) تفاوتی ندارد، پس میتوان گفت شاید یکی از علتهای این که سازمان تربیتبدنی توانسته وضعیت انتشار فنآوری اطلاعات خود را به سازمانهای برتر نزدیک کند، توجه زیاد مدیران و کارشناسان این سازمان به مولفه نگرش به فنآوری اطلاعات و برداشت ذهنی شکل گرفته در ذهن آنها نسبت به مفید بودن و آسانی استفاده از فنآوری اطلاعات در سازمان باشد.
نبود معنیداری خرده مقیاس تمرکز در دو سازمان تربیتبدنی و ادارهکل تربیتبدنی مدارس را میتوان این طور تفسیر کرد که چون سازمان تربیتبدنی از نظر وضعیت انتشار فنآوری اطلاعات همردیف سازمانهای برتر قرار گرفت و از طرف دیگر تمرکز بالا نیز باعث انتشار فنآوری اطلاعات در سازمان میشود، یکی از علتهای بالا بودن وضعیت انتشار فنآوری اطلاعات در سازمان تربیتبدنی همین تمرکز بالا است و علت دیگر آن را به مشابه بودن دیدگاههای آزمودنیها در مورد وضعیت مولفه تمرکز در این دو سازمان ربط داد.
به طور کلی میتوان گفت اگرچه ارتباطات باز، به عنوان یکی از خرده مقیاسهای جو سازمانی، سهم قابل ملاحظهای در انتشار فنآوری اطلاعات در سازمانهای ورزشی دارد و از آن به عنوان یک فاکتور مهم و اصلی برای موفقیتهای کلیدی سازمانی نام میبرند، اما با توجه به یافتههای تحقیق حاضر، که در آن سازمانها از نظر مولفه ارتباطات باز با همدیگر تفاوت دارند، میتوان گفت ارتباطات باز، جوی است که در آن کارکنان نسبت به بیان عقاید، آراء، گلایهها و ارایه پیشنهاد به بالادستیها در سازمان احساس رضایت میکنند.
Managing intra organizational diffusion of technological innovation."