خلاصة:
این پژوهش با هدف معرفی چارچوبی برای ارزیابی تـاثیر سـاختار سـازمانی بـر مـدیریت دانـش در سـازمان فنـاوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران صورت گرفته است . جامعه آماری این تحقیق چهارصد نفر از کارکنان سازمان فنـاوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران است . از ایـن میـان دویسـت نفـر بـه مثابـه نمونـه پـژوهش انتخـاب شـد. بـه منظـور جمع آوری نظر کارکنان ، دو پرسش نامه تهیه و در میان کارکنان توزیع شد. داده های حاصل از پرسـش نامـه هـا بـا اسـتفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری با استفاده از نرم افزارهای آموس نسـخهبیسـت و اس .پـی.اس .اس نسخهنوزده تحلیل شد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که دو بعد رسمیت و تمرکـز در سـاختار سـازمانی بـا ابعاد مدیریت دانش دارای روابطی معکوس و معنادار بود. همچنین پیچیدگی سازمان با ابعاد مدیریت دانش دارای روابطـی مستقیم و معنادار بود. معنادار شدن روابط نشان می دهد که هر یک از ابعاد ساختار سازمانی به طور مستقیم بـر سـه بعـد خلق دانش ، انتقال دانش و حفظ دانش در سازمان تاثیرگذار است . از این رو رسمیت کم و سـاختار غیـر متمرکـز در سـازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به اعضای سازمان امکان می دهـد کـه بـه منظـور اجـرای مـدیریت دانـش بـا یکدیگر تعامل و ارتباط مناسب برقرار کنند. افزایش پیچیدگی در سازمان نیز با افزایش مهارت های شغلی باعث شـده اسـت که کارکنان به صورت داوطلبانه و خودجوش به خلق ، انتقال و حفظ دانش بپردازند.
ملخص الجهاز:
نتایج حاصل به شـرح زیر است : / فرضیۀ نخست : رسمیت (از ابعاد ساختار سازمانی) با خلـق دانـش (از ابعـاد مـدیریت دانش ) در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران رابطه ای معنادار دارد.
فرضیۀ دوم : رسمیت (از ابعاد ساختار سـازمانی) بـا انتقـال دانـش (از ابعـاد مـدیریت دانش ) در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران رابطه ای معنادار دارد.
جدول شمارة (٤): نتایج فرضیۀ دوم انتقال دانش ضریب همبستگی اسپیرمن -0/633 رسمیت سطح معناداری 0/00 تعداد آزمودنی 50 سطح معناداری به دست آمده برابر صفر است ؛ با توجه بـه یـک دامنـه بـودن آزمـون بـا ٠/٠٥مقایسه می شود؛ چون کمتر از ٠/٠٥ است ، نتیجه می شود که نوعی رابطه بین رسـمیت و انتقال دانش وجود دارد.
جدول شمارة (٥): نتایج فرضیۀ سوم حفظ دانش ضریب همبستگی اسپیرمن -0/535 رسمیت سطح معناداری 0/00 تعداد آزمودنی 50 سطح معناداری به دست آمده برابر صفر است ؛ با توجه به یک دامنه بودن آزمون با ٠/٠٥ مقایسه می شود؛ چون کمتر از ٠/٠٥ است ، نتیجه می شود که نوعی رابطه بین رسمیت و حفظ دانش وجود دارد.
فرضیۀ ششم : تمرکز (از ابعاد ساختار سازمانی) با حفظ دانش (از ابعاد مدیریت دانـش ) در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران رابطه ای معنادار دارد.
فرضیۀ هفتم : پیچیدگی (از ابعاد ساختار سازمانی) بـا خلـق دانـش (از ابعـاد مـدیریت دانش ) در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران رابطه ای معنادار دارد.