خلاصة:
هدف از این پژوهش رتبه بندی تاثیر ویژگی های مورد نیاز مدیران بر مدیریت کیفیت و معیارهای تعالی سازمانی در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و طراحی و عرضه الگوی مورد نیاز برای آن است . این پژوهش از بعد هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها پیمایشی است . ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته است ؛ برای تایید اعتبار آن از روش محتوایی با بهره مندی از نظر استادان مدیریت و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار آن ٠/٨٦ برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار آماری اس .پی .اس .اس . در دو سطح توصیفی و استنباطی استفاده شد. در سطح آمار توصیفی ، از فراوانی ، درصد فراوانی ، میانگین ، واریانس و انحراف معیار استفاده شده است . در سطح آمار استنباطی ، نظر به اینکه استفاده از آزمون پارامتریک مستلزم اطمینان از نرمال بودن توزیع داده هاست ، ابتدا آزمون اجرا شد و پس از آن برای تجزیه و تحلیل داده ها با توجه به مولفه های بررسی شده از آزمون تی تک نمونه ای و برای رتبه بندی ویژگی های مدیران از روش تاپسیس استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که همه ویژگی های مدیران (مدیریتی ، شخصیتی ، رفتاری ، ارزشی و بینشی ) بر مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موثر است . همچنین در رتبه بندی این عوامل با استفاده از روش تاپسیس مشخص شد که ویژگی های «ارزشی و بینشی » بیشترین و ویژگی های «رفتاری » کمترین تاثیر را در مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی ناجا دارد.
ملخص الجهاز:
جدول شمارة (١): دسته بندی ویژگی های رهبران و مدیران در راستای تعالی سازمانی معیار ویژگی های مدیریتی مورد نیاز برای هر معیار عمل و رفتار مناسب ، ثبات در مقاصد در زمان تغییر و تحول سازمانی ، ترغیب کارکنان به پیروی از تحول ایجاد آرمان ، ارزش و اصول اخلاقی ، الگو بودن ، مشارکت در ایجاد، توسعه ١ رهبری و استقرار نظام های مدیریت ، اشتراک مساعی با بیرون از سازمان و ایجاد انگیزه در کارکنان تدوین راهبرد بر مبنای انتظارات حال و آینده ، بازنگری و به روز نمودن خط مشی و راهبرد ٢ خط مشی و تدوین شده و اجرای خط مشی و راهبرد سازمانی از طریق فرایندهای کلیدی راهبرد ادارة توان بالقوة کارکنان در سطوح فردی ، گروهی و سازمانی ، ترویج عدالت و برابری ، ٣ کارکنان مشارکت کارکنان در امور، تفویض اختیار، تشویق کارکنان و قدردانی از آنان و توسعۀ آموزش ، دانش و شایستگی کارکنان مشارکت ها و مدیریت منابع مالی ، مدیریت تجهیزات و منابع ، مدیریت فناوری و مدیریت اطلاعات و ٤ منابع دانش طراحی و مدیریت نظام مند فرایندها، بهبود فرایندها از طریق نوآوری ، ارتباط با مشتریان ، ٥ فرایندها مدیریت و تقویت ٦ نتایج مشتری پایش ، درک ، پیش بینی و بهبود عملکرد سازمان از طریق نظرسنجی از مشتریان سازمانی ٧نتایج کارکنان پایش ، درک ، پیش بینی و بهبود عملکرد سازمان از طریق نظرسنجی از کارکنان پایش ، درک ، پیش بینی و بهبود عملکرد سازمان از طریق نظرسنجی ها، گزارش ها، نشریات ، ٨ نتایج جامعه گردهمایی های عمومی و مراجع رسمی و دولتی اندازه گیری نتایج مهم مرتبط با عناصر اصلی خط مشی و راهبرد سازمان ، پایش ، درک ٩ نتایج کلیدی فرایندها و پیش بینی و بهبود دستاوردهای کلیدی عملکرد عملکرد ویژگی های مدیران کارآمد هر مدیر باید دارای ویژگی هایی باشد که او را شایستۀ رهبری گرداند.