خلاصة:
در جهان امروزی ، سازمانهایی موفق هستند که عوامل نظام خویش را شناخته و مسائل درونی خود را حل ، و توجه خود را با توانمندی نظاممندی که ایجاد کردهاند، معطوف به عوامل محیطی نمودهاند. یکی از عوامل نظام که در شکل گیری توانمندی نظاممند سـازمان، نقـش بـازی مـی کنـد، ارضـای مناسـب نیازهای کارکنان است ؛ بنابراین تحقیق با هدف کشف نقشه نیازهای کارکنان ناجا بـر اسـاس سـن آنهـا انجام شده، تا بتوان براین اساس، برنامه ریزی لازم را بـه منظـور بـرآورده شـدن هرچـه بیشـتر نیازهـای کارکنان طی دورههای سنی مختلف ، انجام داد. در این تحقیق پیمایشی، به منظور اندازهگیری متغیرهای تحقیـق ، از پرسشـنامه اسـتفاده شـده اسـت . پرسشنامه تحقیق به روش نمونه گیری طبقه ای میان ٦٠٠٠ نفر نمونه آماری که کارکنان ناجا بوده و در سراسر کشور فعالیت می کنند، توزیع ، تکمیل و جمع آوری شدند که بعد از پـالایش آنهـا، تعـداد ٥٥٣٢ پرسشنامه مفید به دست آمد. آزمونهای انجام شده در مورد گزارههای تحقیق ، بیانگر آن است که میان نیازهای پنج گانه در هر یک از دامنه های سنی و همچنین میان دهه های سنی در هر یـک از نیازهـا، تفـاوت معنـی داری وجـود دارد. براساس تاثیر معنی دار دورههای سنی بر نیازها، تعداد بیست اولویت شناسایی شد که می توان براسـاس آنها، برنامه ریزی لازم برای برآورده شدن نیازهای کارکنان در هـر یـک از دورههـای سـنی را انجـام داد. به خصوص اولویت های اول، به نیاز خودشکوفایی و آنهم به دهه های سنی بالا تعلق داشته که این خـود بیانگر آن است که به مرور زمان، شغل کارکنان ، آنها را از استعدادشان که پایه توسـعه خـود و سـازمان است ، بیشتر و بیشتر دور می سازد.
ملخص الجهاز:
با توجه به این که افراد دارای سطوح متعددی از نیازها میباشـند و هـر کـدام از ایـن سطوح، نیازمند واکنش یا سبک مدیریتی خاص خود میباشد، ضروری است که مدیریت 1- Need 2- Stoner, Freeman and Gilbert 3- Dynamic 4- Behavior 5- Satisfy 6- Heresy and Blanchard 7- Internal 8- External 9- Robbins 10 - Effectiveness 11 - Efficiency 12 - Reward system 13 - Individual Needs قبل از هر چیـز، نیازهـای کارکنـان و اهمیـت و اولویـت ایـن نیازهـا را از دیـدگاه آنهـا شناسایی کند.
زیرا تحقیقات نشان میدهد کـه تفـاوتهـای فـردی٨ (لوثـان و پیندر٩، ٢٠٠٥؛ بام و لوک ١٠، ٢٠٠٤؛ تت و بارنـت ١١، ٢٠٠٣؛ وانـگ و اردهـیم ١٢، ٢٠٠٧؛ 1 - Productivity 2- Kanfer & Ackerman 3- Glynn &Webster 4- Amabile, Hill, Hennessey & Tighe 5 - Systemic empowerment 6 - Needs map 7 - Age 8- Individual differences 9- Lathan & pinder 10- Baum & Locke 11- Tett & Burnett 12- Wang & Erdheim لندبرگ، گادموندسون و اندرسـون١، ٢٠٠٩)، از جملـه سـن ، بـر نیازهـا (مـازلو٢، ١٩٧٠؛ گوبل و بران ٣، ١٩٨١؛ مک کله لنـد٤، ١٩٨٥؛ کـواچ٥، ١٩٨٧)، انگیـزش، نحـوه برداشـت افراد از کار، پاداشهای مورد انتظار از سازمان و چگونگی رابطه آنهـا بـا همـدیگر، تـأثیر گذاشته و باعث رفتارهای متفاوت میشود.
1- Lundberg, Gudmundson, Andersson 2- Maslow 3- Goebel & Brown 4- McClelland 5- Kovach 6- Moorhead and Griffin 7 - Discovery 8- McGregor 9- Herzberg 10- Alderfer یکی از مهم ترین و جامع ترین نظریه های نیاز، نظریه سلسله مراتب نیازهای ١: مـازلو است (رابینز، ١٩٩٦؛ مورهـد و گـریفین ، ٢٠٠٤).