خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه سبک های یادگیری در دانشجویان نابینا و بینا بود. روش پژوهش علی- مقایسه ای بود. نمونهشامل 60 دانشجو (30 نفر دانشجوی نابینا،30 نفر دانشجوی بینا) بودند به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای اندازه گیری سبک های یادگیری از پرسشنامه سبک یادگیری کلب استفاده شد. فرضیه های این پژوهش با استفاده از آزمون تی برای دو گروه مستقل، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که دانشجویان نابینا از سبک های انطباق و همگرا بیشتر استفاده می کنند. در مقابل دانشجویان بینا در مقایسه با دانشجویان نابینا سبک واگرا را بیشتر ترجیح می دهند. در استفاده از سبک جذب بین دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0> P). با توجه به سبک های غالب انطباق و همگرا در دانشجویان نابینا پیشنهاد می شود از روش های آموزشی سخنرانی، شبیه سازی و ایفای نقش بیشتر استفاده کنند. همچنین با استفاده از راهبردهای مختلف آموزشی، مهارت های ارتباطی این دانشجویان تقویت شود، زیرا همگراها کمتر به موضوعاتی که مستلزم کار با افراد دیگر و مردم است علاقه نشان می دهند.
ملخص الجهاز:
بیشترین توانایی را در یادگیری تجارب دست اول دارند و از طریق انجام طرح ها و درگیر شدن در کارهای جدید و تجارب بحث انگیز یاد می گیرند و از آن لذت می برند؛ و همچنین این افراد برای کسب اطلاعات ، بیشتر به افراد تکیه می کنند تا تحلیل های خود.
این مقدار کمتر از ٠/٠٥ است و می توان نتیجه گرفت این میزان ازلحاظ آماری معنادار می باشد که نشان می دهد بین نمرات دانشجویان بینا و نابینا در نمره های سبک یادگیری همگرا تفاوت معنی داری وجود دارد.
نتایج آزمون t مستقل سبک یادگیری واگرا در دانشجویان عادی و نابینا (رجوع شود به تصویر صفحه) α=0/05 با توجه به اینکه مقدار آماره آزمون t برابر ٢/٩ است و مقدار معناداری (٠٠٠٥=p ) می باشد.
این مقدار کمتر از ٠/٠٥ است بنابراین می توان نتیجه گرفت این میزان ازلحاظ آماری معنی دار می باشد که نشان می دهد بین دانشجویان عادی و دانشجویان نابینا در سبک یادگیری واگرا تفاوت معنی داری وجود دارد.
نتایج آزمون t مستقل سبک یادگیری جذب در دانشجویان عادی و نابینا (رجوع شود به تصویر صفحه) α=0/05 با توجه به اینکه مقدار آماره آزمون t ٠/١٣ است و مقدار معناداری (٠/٨٩ =p) می باشد.
نتایج آزمون t مستقل سبک یادگیری انطباق در دانشجویان عادی و نابینا (رجوع شود به تصویر صفحه) α=0/05 با توجه به اینکه مقدار آماره آزمون t برابر با ٨/١٥ است و مقدار معناداری (٠٠٠١=p) می باشد.
این مقدار بیشتر از ٠/٠٥ است بنابراین می توان نتیجه گرفت این میزان ازلحاظ آماری معنی دار می باشد؛ که نشان می دهد که بین دانشجویان عادی و دانشجویان نابینا در نمره های سبک یادگیری تفاوت معنی داری وجود دارد.