خلاصة:
پژوهش حاضر در رابطه با چیستی خطاهای قانونمندی است که زبانآموزان مناطق دوزبانه مرتکب میشوند و ما را در کشف ماهیت راهبردها و فرضیههای یادگیری زبان بسیار کمک میکند. اینکه زبانآموزان کرد چه خطاهایی را مرتکب میشوند و بسامد تکرار هر خطا و منبع هر خطا کدام است سؤالهای این تحقیق میباشند. نوشتار 100 نفر دانشآموز کلاس پنجم ابتدایی شهرستان مهاباد در فاصله سنی 10-11 سال که زبان مادری آنها کردی (لهجه مهابادی) است، بصورت انشایی با موضوع یکسان تحلیل و بررسی شد. در این تحقیق زبانآموزان در همۀ حوزههای دستوری، ساختواژی، نحوی، واژگانی ـ معنایی مرتکب خطا شدهاند اما در حوزۀ نحوی تعداد و بسامد و درصد خطاهایشان بیشتر است. البته بهطور موردی بیشترین خطا مربوط به جزء فعلی نامناسب (ساختواژی) و کمترین خطا مربوط به شخص فعل (نحوی) میباشد. در این تحقیق، تداخل زبان مادری یکی از منابع اصلی خطاهای زبانی محسوب میگردد. با وجود این، خطاهای بسیاری نیز از طریق تداخل متقابل واحدها در درون زبان مقصد و راهبردهای یادگیری زبانآموز، سرچشمه میگیرند. چیزی کمتر از یکسوم خطاهای زبانآموزان، خطاهای درون زبانی هستند و حدود دوسوم آنها، خطاهای بینزبانی هستند و بخشی هم به عنوان خطاهای راهبردهای یادگیری آموزنده هستند.
ملخص الجهاز:
"جدول 4- جدول ترتیبی درصد خطاهای زبانآموزان در حوزه خطای زبانی حوزههای خطاهای زبانی درصد بسامد جز فعلی نامناسب (ساختواژی) 48 69 کمک از زبان اول (واژگانی ـ معنایی) 47 134 حرف ربط (نحوی) 46 59 اضافه (واژگانی ـ معنایی) 44 107 ضمیر (نحوی) 41 66 فرآیندهای اسمساز (ساختواژی) 41 56 زمان فعل (نحوی) 36 82 استفاده از زبان دوم (واژگانی ـ معنایی) 36 56 حذف (واژگانی ـ معنایی) 35 63 شمار فعل (نحوی) 34 48 استفادهی نامناسب از حرف اضافه (نحوی) 31 53 فرآیندهای جمعساز (ساختواژی) 25 32 عدم استفاده از حرف اضافه (نحوی) 25 30 را (نحوی) 22 25 استفاده زاید از حرف اضافه (نحوی) 21 26 گروه اسمی (نحوی) 18 32 فرآیندهای صفتساز (ساختواژی) 17 19 جزء غیرفعلی کردی (ساختواژی) 15 21 وجه فعل (نحوی) 14 21 جزء غیر فعلی نامناسب (ساختواژی) 14 15 شخص فعل (نحوی) 11 12 ضمنا بعد عملی این تحقیق و هدف عملی آن میتواند پاسخی باشد برای پرسش چهارم از پرسشهای این تحقیق که چنین میپرسد: «آیا تجزیه و تحلیل خطاهای نوشتاری فارسیآموزان کرد زبان میتواند تا چه اندازه در بهبود فرآیند آموزش زبان فارسی به ایشان مؤثر و کارآمد باشد؟» از لحاظ عملی نتایج این تحقیق کمک میکند تا معلمان زبان فارسی که به کردزبانها فارسی میآموزند با مشکلات و خطاهای طبیعی یادگیری زبان فارسی آشنا شوند و در نتیجه با دید بازتر مواد آموزشی مناسبتر و نحوه آموزش پربارتری به تدریس بپردازند و با درک وسیعتری با مشکلات و خطاهای زبانآموزان برخورد کنند."