ملخص الجهاز:
"با توجه به اهمیت مفهوم پیشنمونه در مباحث زبان شناختی، در این مقاله سعی شده است تا تاثیر دوزبانگی بر انتخاب پیشنمونة دانش آموزان مقطع ابتدایی مورد بررسی قرار گیرد.
پیشنمونه مفهومی است که بیشتر در ذهن و حافظة فرد میماند، اولین چیزی که هنگام شنیدن نام یک مقولة خاص به ذهن متبادر میشود و بازیابی و به خاطر آوردن آن سریعتر از سایر اعضای آن مقوله صورت میگیرد با توجه به دیدگاه ویتگنشتاین (1978) میتوان گفت پیشنمونهها همیشه ثابت نیستند؛ بلکه ممکن است با توجه به فرهنگ، موقعیت و بافتهای مختلف فرق کنند.
رنجبری رنجبری (1389) نیز در پژوهشی مشابه تأثیر سه عامل پایگاه اجتماعی، تفاوت جغرافیایی و جنسیت در تعیین پیشنمونهها را بررسی کرد و روشن گردید افراد با طبقات اجتماعی، جنسیت و محیط جغرافیایی مختلف پیشنمونههای متفاوتی از هر مقوله در ذهن دارند که این نتیجهگیری ادعای لبش را تأیید میکند.
4. تحلیل دادهها تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش میدانی بوده و ابزار تحقیق را یک پرسشنامه که حاوی 10 سؤال چندگزینهای در مورد پیشنمونههای پرنده، رنگ، حیوان، غذا، میوه، شغل، لوازمالتحریر، سبزیجات، ورزش و لباس تشکیل میدهد که در اختیار نمونة 346 نفری از دانشآموزان که با فرمول گوکران و به صورت تصادفی خوشهای از میان جامعة آماری 3500 نفری از دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی پایة پنجم شهرستان خدابنده استان زنجان که به دو زبان آذری و فارسی تکلم میکنند و دوزبانه محسوب میشوند و شهر قزوین که از طریق مصاحبة دانشآموزان تکزبانه که به زبان فارسی تکلم میکردند انتخاب شدند، قرار گرفت و تحلیل دادهها با کمک نرمافزار SPSS صورت پذیرفت.
در نتیجه، میتوان گفت که در بیشتر موارد انتخاب پیشنمونهها تحت تأثیر دوزبانگی قرار دارد و از یافتههای فرعی این پژوهش نیز میتوان به تأیید یافتههای تحقیق رنجبری و همکاران (1389) در مورد اینکه جنسیت بر انتخاب پیشنمونهها مؤثر است میباشد که به صورت جداگانه تحلیل شد."