خلاصة:
هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین شاخص توده بدنی (BMI) و توانایی های ادراکی - حرکتی در کودکان دختر و پسر ١١/٥-٧ ساله بود. در این مطالعه مقطعی ٥٩٢ نفر (٢٩٤ دختر و ٢٩٨ پسر) از دانش آموزان ٧ تا ١١/٥ ساله شهر نهاوند با روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. قد و وزن دانش آموزان اندازه گیری شد و شاخص توده بدنی محاسبه گردید. برای کودکان معیار اضافه وزن برابر با (صدک ٩٥ صدک ٨٥) و چاقی برابر با (BMI صدک ٩٥) براساس صدکهای BMI مرکز کنترل بیماریها (CDC) در نظر گرفته شد. برای بررسی توانایی های ادراکی - حرکتی در کودکان از آزمون توانایی حرکتی برونینکز- اوزرتسکی استفاده شد. این آزمون شامل ٨ خرده مقیاس چابکی و سرعت دویدن، تعادل، هماهنگی دوسویه ، قدرت، سرعت پاسخ ، کنترل بینایی – حرکتی، هماهنگی اندام فوقانی و سرعت و چالاکی اندام فوقانی است . بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها رابطه بین BMI و توانایی های ادراکی حرکتی این کودکان با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن معنادار بود (٠٠٥p). توانایی های ادراکی حرکتی در پسران به طور معناداری بهتر از دختران بود (٠٠٥p). بر اساس نتایج این مطالعه توانایی های ادراکی - حرکتی کودکان در سنین ١١/٥ - ٧ سال با BMI آنان ارتباط دارد و بر این اساس باید بر لزوم و اهمیت ارتقا روش زندگی فعال بویژه در دوران کودکی تاکید شود.
ملخص الجهاز:
بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها رابطه بین BMI و توانایی های ادراکی حرکتی این کودکان با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن معنادار بود (٠٠٥p).
بر اساس نتایج این مطالعه توانایی های ادراکی - حرکتی کودکان در سنین ١١/٥ - ٧ سال با BMI آنان ارتباط دارد و بر این اساس باید بر لزوم و اهمیت ارتقا روش زندگی فعال بویژه در دوران کودکی تاکید شود.
به عنوان مثال بهپور در مطالعه ارتباط نوع پیکری و تیپ بدنی با عملکرد الگوهای حرکتی پایه و اجرای مهارت های پایه فوتبال نشان داد بین نوع پیکری و آزمون چابکی و آزمون دریبل ارتباط منفی وجود دارد (٢٥) و یا باقرزاده در بررسی ارتباط توانایی های حرکتی با آنتروپومتری و فعالیت جسمانی دانش آموزان ١٢ تا ١٥ ساله شهر تهران به این نتیجه رسید که بین شاخص های آنتروپومتری و مهارت هایی که مستلزم تحمل وزن بودند ارتباط معنادار وجود دارد (٢٦).
با توجه به اینکه اکثر تحقیقات انجام شده بر روی مهارت های درشت کودکان چاق متمرکز بود و با توجه به کم بودن تحقیقات در این زمینه در سطح ایران، تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطه بین BMI و توانایی های ادراکی حرکتی انجام شد و از آنجایی که جامعه آماری در اکثر تحقیقات پسران بوده است این تحقیق در بین هر دو جنس صورت گرفت .
نتایج مطالعه نشان داد بین توانایی های ادراکی حرکتی و BMI رابطه معناداری وجود دارد.
Relationship between body mass index and gross motor skill in four to six year- old children.