خلاصة:
این تحقیق با هدف شناسایی عناصر الگوی کیفیت خدمات در مسجد صورت گرفته است که بخش خروجی سیستم عملکرد اثربخش مسجد را تشکیل میدهد. روش تحقیق در طراحی الگوی مفهومی در این پژوهش مبتنی بر الگوی تحقیق کیوی و کامپنهود مفهوم سازی عملی جدا و روش تایید الگوی تدوین شده در این تحقیق ، روش دلفی است . گردآوری اطلاعات از منابع مختلف علمی و دینی انجام شده است . در این پژوهش ، ابعاد اصلی کیفیت خدمات مسجد، که مورد شناسایی قرار گرفت ، عبارت است از تعامل ، قابلیت اطمینان برگزاری نماز، در دسترس بودن ، کیفیت مجریان ، و محسوسات و تنوع . در ادامه ، بعد تعامل به نه شاخص ، بعد قابلیت اطمینان برگزاری نماز به پنج شاخص ، بعد در دسترس بودن به چهار شاخص ، بعد کیفیت مجریان به چهار شاخص ، بعد محسوسات به نه شاخص و بعد تنوع به پنج شاخص تجزیه شده است . طبق نظر خبرگان و با کمک آزمون رتبه بندی فریدمن ، مهمترین و تاثیرگذارترین عامل در کیفیت خدمات مسجد، کیفیت برگزاری نماز است و ابعاد محسوسات و تنوع ، کمترین اهمیت را در این الگو دارد.
ملخص الجهاز:
") - صدای خوش (مؤذن ، مداح و مکبر) - دانش یا مهارت مرتبط - تعداد یا تنوع مجریان (به کارگیری افراد مختلف ) - شهرت علمی یا اخلاقی - فروغ مسجد، ش٣: ١٤٦ - نوبهار، ١٣٨٦ - فروغ مسجد، ش٣: ١٤٦ - فروغ مسجد، ش ٣: ١٣٠ ایجاد اطمینان در برگزاری نماز - تداوم در برگزاری نمازهای جماعت - بموقع بودن - سرعت و اختصار - نظم و آداب ظاهری - فروغ مسجد، ش٣: ١٥٢ - مرکز رسیدگی به امور مساجد، ١٣٨٥ - حشمتی و باباشاهی ، ١٣٨٠ - مرکز رسیدگی به امور مساجد، کمیسیون در دسترس بودن - تداوم در برگزاری قرائت قرآن و دعاها - تداوم در برگزاری فعالیتهای غیرنیایشی - ساعات باز بودن در مسجد - مکان مسجد (در مرکزیت محله یا فاصله نزدیک ) - خدمات اینترنتی یا شبکه ای آسیب شناسی مساجد، فروغ مسجد، ش٣ - رضایی بیرجندی ، ١٣٨٢ - توضیح المسائل امام ، مسئله ٩١٢ - عابدی جعفری و همکاران، ١٣٨٥ - موظف رستمی ، ١٣٨١ کیفیت عوامل ظاهری و محسوسات - مساحت کافی ساختمان و فضاهای اصلی و جنبی - وجود امکانات ، تجهیزات و فناوری به روز - سادگی ، جذابیت و زیباشناختی معماری - بهداشت ، نظافت و مرتب بودن - خوشبو و معطر بودن فضا - آراستگی ظاهر امام مسجد و دست اندرکاران - موظف رستمی ، ١٣٨٧ - فروغ مسجد، ش٣: ١٢٨ - امام خمینی(ره)، صحیفه نور، ج٢: ٣١ - شاکری و محمدی ، ١٣٨١ - قرائتی، ج ٥: ٣٣ و ٩٠ - رضایی بیرجندی ، ١٣٨٢ تنوع - نیایشی - تبلیغی ـ آیینی - تربیتی (پرورشی ) - اجتماعی - خدماتی - مصاحبه و مشاهده ٣ ـ مفهوم سازی ١ و ساخت الگوی تحلیلی مفهومسازی از ابعاد اصلی ساختمان الگوی تحلیلی است ."