خلاصة:
هدف از نگارش این مقاله شناخت و ارزیابی منطق مدیریتی حاکم بر تولید محتوا در مجله های علمی عمومی ایرانی است. تولید دانش در این حوزه کمک خواهد کرد تا درک روشنی از چرایی و چگونگی تولید متون علمی عمومی در ایران به دست آوریم. برای دست یابی به این شناخت، این مقاله بر نحوه کاربرد زبان در ساده سازی علم تمرکز کرده و بین کاربرد قابلیت های زبان در این مجله ها و منطق مدیریتی حاکم بر آنها رابطه منطقی برقرار کرده است. اهمیت این پژوهش در آن است که این مجله ها حدود صد سال است که در ایران فعالند ولی تاکنون مدیریت انتقال پیام های علمی در این مجله ها مورد پژوهش قرار نگرفته است. برای انجام این مطالعه از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است که شامل سه روش تحلیل محتوا، مصاحبه و پیمایش از طریق پرسشنامه می باشد. جمعیت مورد مطالعه در این تحقیق شامل اشخاص و مجلات هستند که به طور تصادفی نمونه گیری شده اند. البته با توجه به فقدان فهرست مجله های علمی عمومی ایرانی، ابتدا این فهرست را تهیه کردیم و سپس بر آن اساس واحد تحلیل مشخص شد و نمونه گیری تصادفی بر این مبنا انجام شد. برخی نتایج این پژوهش علاوه بر این که نشان می دهند مجلات علمی در ایران از روشهای ساده کردن و جذاب کردن علم در تلفیق با نظرات خوانندگان استفاده کرده اند، همین نتایج آشکار می سازند که منطق مدیریتی حاکم بر تولید محتوا در مجله های علمی عمومی ایرانی، بر اساس مولفه های فرهنگی ـ اطلاع رسانی تنظیم شده است. در عین حال و بر اساس نتایج به دست آمده، مقاله مدعی است که منطق تجارت ـ آموزش، منطق مناسب تری برای مدیریت این مجله ها است
ملخص الجهاز:
برخی نتایج این پژوهش علاوه بر این که نشان می دهند مجلات علمی در ایران از روش های ساده کردن و جذاب کردن علم در تلفیق با نظرات خوانندگان استفاده کرده اند، همین نتایج آشکار می سازند که منطق مدیریتی حاکم بر تولید محتوا در مجله های علمی عمومی ایرانی ، بر اساس مؤلفه های فرهنگی ـ اطلاع رسانی تنظیم شده است .
علاوه بر این مجله های علمی عمومی همانند سایر مجلات رسانه هایی بسیار شخص محور هستند و خواننده هم ذات پنداری نیرومند و ارتباط مستحکمی با محتوا و لحن مطالب برقرار می کند (جاوت و ادانل ، ١٣٩٠: ١٣٧) که نشان دهنده اهمیت این مجله ها در تأثیر بر کیفیت و تغییر کنش های رفتاری مخاطبان است .
به این ترتیب قدمت انتشار و کیفیت ارتباط با مخاطبان ، مجله های علمی عمومی را به رسانه هایی تأثیرگذار در سه حوزه اطلاع رسانی ، آموزش و سرگرم کنندگی (سورین و تانکارد، ١٣٨١ : ٤٥٠ و ٤٥١؛ کازنو، ١٣٦٥) تبدیل کرده است .
این موضوع اهمیت کاربرد هر دو منطق مذکور را برای به حداکثر رساندن کارایی اجتماعی مجله ها نشان می دهد که می توان آن را «منطق فصلنامه علمی -پژوهشی آموزش ـ تجارت » نامید و یکی از مسیرهای موفقیت این منطق توجه به قابلیت های زبان ، هم در شکل نوشتاری (محتوا) و هم در شکل تصویری (فرم ) است .
این نتایج همچنین ب نشان می دهد که هفته نامه علمی عمومی سلامت بیش از مجله های دیگر از روش تصویرپردازی برای رقراری ارتباط با مخاطب و ساده سازی متن استفاده کرده است .
Public Understanding of Science, vol فصلنامه علمی پژوهشی - مطالعه منطق مدیریت تولید...