خلاصة:
واژۀ «ضرب» دارای معانی حقیقی و مجازی است. در قرآن و روایات و به تبع آن در متون فقهی، مسئلۀ «ضرب زوجه» بهعنوان یکی از ابزارهای تنبیه زن ناشزه که وظایف شرعی و عرفی خود را انجام نمیدهد، مطرح شده است. سؤال آنست که آیا از معنای حقیقی «ضرب» بهمعنای «زدن و تنبیه بدنی» که نظر مشهور فقهاست، استفاده کنیم یا از یکی از معانی مجازی آن یعنی «اعراض»؟ بر اساس روش اجتهادی، بیان ادلۀ احکام، کتب لغت، اقوال و ادلۀ فقها به تفصیل و ارائۀ قراین و شواهد فراوان، مراد از «ضرب» در آیۀ «واضربوهن» (نساء: 34) همان معنای حقیقی آن یعنی «تنبیه بدنی» است و شبهات واردشده بر لوازم این نظریه که سبب قائل شدن به معنای مجازی «اعراض» از طرف برخی از محققان شده است، برطرف میشود. مرحلۀ نهایی بودن استفاده از این ابزار، اقرار روانشناسان به کارآمدی آن در برخی موارد، عدم وجوب فقهی ضرب (تنبیه بدنی) از طرف شوهر و حتی استحباب عفو و گذشت او و همچنین جواز استفاده از سایر ابزارهای عقلایی توصیهشده از طرف روانشناسان و جامعهشناسان، همگی نشاندهندۀ آنست که شارع مقدس به همۀ امور در تجویز ابزار «ضرب» به معنای حقیقی آن احاطه داشته است و به برداشت خلاف مشهور در این باب نیازی نیست.
ملخص الجهاز:
سؤال آنست که آیا از معنای حقیقی «ضرب » به معنای «زدن و تنبیه بدنی » که نظر مشهور فقهاست ، استفاده کنیم یا از یکی از معانی مجازی آن یعنی «اعراض »؟ بر اساس روش اجتهادی ، بیان ادلۀ احکام ، کتب لغت ، اقوال و ادلۀ فقها به تفصیل و ارائۀ قراین و شواهد فراوان ، مراد از «ضرب » در آیۀ «واضربوهن » (نساء: ٣٤) همان معنای حقیقی آن یعنی «تنبیه بدنی » است و شبهات واردشده بر لوازم این نظریه که سبب قائل شدن به معنای مجازی «اعراض » از طرف برخی از محققان شده است ، برطرف می شود.
مرحلۀ نهایی بودن استفاده از این ابزار، اقرار روانشناسان به کارآمدی آن در برخی موارد، عدم وجوب فقهی ضرب (تنبیه بدنی ) از طرف شوهر و حتی استحباب عفو و گذشت او و همچنین جواز استفاده از سایر ابزارهای عقلایی توصیه شده از طرف روانشناسان و جامعه شناسان ، همگی نشان دهندٔە آنست که شارع مقدس به همۀ امور در تجویز ابزار «ضرب » به معنای حقیقی آن احاطه داشته است و به برداشت خلاف مشهور در این باب نیازی نیست .
با توجه به معانی حقیقی و مجازی مختلفی که برای واژٔە «ضرب » در کتب لغت مطرح شده سؤالی که مطرح می شود آنست که آیا آن را در مسئلۀ نشوز همان طور که در کتب فقهی آمده است به معنای ظاهر آن که بر برخورد فیزیکی دلالت دارد، در نظر بگیریم که فضای به وجود آمدن شبهاتی مبنی بر خشن بودن برخی احکام فقهی اسلام یا ظلم به زنان از طرف عده ای به وجود آید یا اینکه می توان معنای دیگری مانند «اعراض » استفاده کرد که دیگر آن لوازم به وجود نیاید.