خلاصة:
در دهه های اخیر با افزایش رقابت در بازارها، سازمان ها به اهمیت رضایت مشتریان خود واقف شده و به این نکته پی برده اند که حفظ مشتریان فعلی خودشان به مراتب از جذب مشتریان جدید کم هزینه تر می باشد. محیط متغیر کنونی موجب شده است که موسسات و شرکت های تولیدی و خدماتی بیشتر بر روی مشتریان و رقابت متمرکز شوند، شرکت ها می بایست بر تعاملاتشان با مشتریان نظارت داشته باشند و با ارزش آفرینی برای آنها از طریق درک درست نیازهایشان موجبات رضایتمندی آنها را فراهم نمایند. در مورد مفهوم حفظ مشتری ، بازاریابی رابطه مند روش خوبی برای دستیابی به این هدف است و با آن می توان مشتریان قبلی را حفظ کرد و از طریق وفاداری آنها سودآوری شرکت را بهبود بخشید. تحقیق حاضر به شناسایی نقش و جایگاه بازاریابی رابطه مند در موسسات خدمات آموزشی می پردازد. محقق در این زمینه مطالعاتی را در منابع ثانویه از جمله پایان نامه ها و مقالات لاتین انجام داده است .
ملخص الجهاز:
محيط متغير کنوني موجب شده است که مؤسسات و شرکت هاي توليدي و خدماتي بيشتر بر روي مشتريان و رقابت متمرکز شوند، شرکت ها مي بايست بر تعاملاتشان با مشتريان نظارت داشته باشند و با ارزش آفريني براي آنها از طريق درک درست نيازهايشان موجبات رضايتمندي آنها را فراهم نمايند.
در تحقيق حاضر محقق سعي بر آن دارد که به بررسي و شناسايي نقش و جايگاه اجراي بازاريابي رابطه مند در مؤسسات خدمات آموزشي بپردازد، ميزان اهميت آن را مشخص کند و به کمک نتايج آن و نتايج ساير تحقيقات مشابه ديگر که در اين زمينه انجام شده است استراتژي هاي مناسب تري را جهت اجرايي کردن بازاريابي رابطه مند در زمينه خدمات آموزشي تدوين نمايد.
تفاوت هاي بين بازاريابي معاملاتي و بازاريابي رابطه مند (رجوع شود به تصویر صفحه) * Price Elasticity ** Customer Information System *** Internal Marketing گرونروس (٢٠٠٤) سه فرايند کليدي را براي بازاريابي رابطه مند برمي شمارد که عبارتند از: - ارتباط :١ در بازاريابي معاملاتي ٢ بازاريابي شامل فروش به عنوان جزء اصلي مي باشد.
در مورد مفهوم حفظ مشتري ، بازاريابي رابطه مند روش خوبي براي دستيابي به اين هدف است و با آن مي توان مشتريان قبلي را حفظ کرد و از طريق وفاداري آنها سودآوري شرکت را بهبود بخشيد.
در مورد مفهوم حفظ مشتري ، بازاريابي رابطه مند روش خوبي براي دستيابي به اين هدف است و با آن مي توان مشتريان قبلي را حفظ کرد و از طريق وفاداري آنها سودآوري شرکت را بهبود بخشيد.