خلاصة:
جانمایی صحیح و مناسب سرعت گیرها علاوه بر افزایش ایمنی و کاهش تعداد تصادفات، سرعت وسایل نقلیه را کنترل کرده و منجر به ساماندهی ترافیک شهری می شود. عوامل متعددی در طراحی و جانمایی سرعت گیرها دخیل اند تا به تصمیم گیرندگان مرتبط کمک کنند که تخصیص موقعیت ناصحیح و عواقب ناشی از آنها را مدیریت کنند. لذا در این مقاله سعی بر آن است که با هدف استفاده از سامانه اطلاعات مکانی به منظور افزایش ایمنی شهروندان و کنترل سرعت خودروهای اورژانسی ، مکانهای مناسب برای کاهندههای سرعت در شهر کاشان درنظر گرفته شده و کارکرد هریک به کمک تحلیل سلسله مراتبی مورد ارزیابی قرار گیرد. با جمع آوری ٤٣ و آمادهسازی دادههای مکانی موثر و مدیریت صحیح آنها در سامانه اطلاعات مکانی ، مناطق حادثه خیز شهری قابل ساماندهی بوده و نقاط قوت و ضعف سرعت گیرهای موجود مشخص می شوند. سپس دادههای مکانی در قالب یک محیط دیجیتال تصمیم گیر و کنترلگر با یکدیگر تلفیق شده و وضعیت شبکة معابر با توجه به نتیجة محاسبات ارزیابی می شوند. نتایج این مطالعه نشان داد که نصب سرعت گیرهای پیشنهادی و مدیریت مکان صحیح آنها در شبکه ی معابر شهر کاشان منجر به ارائه ی راهکارهای عملیاتی برای خودروهای عبوری خواهد شد به نحویکه با توجه به وضعیت پیشنهادی سامانه از وقوع مشکلات در حمل ونقل شهری جلوگیری شده و ضریب ایمنی افزایش می یابد.
ملخص الجهاز:
"لذا در این مقاله سعی بر آن است که با هدف استفاده از سامانه اطلاعات مکانی به منظور افزایش ایمنی شهروندان و کنترل سرعت خودروهای اورژانسی ، مکانهای مناسب برای کاهندههای سرعت در شهر کاشان درنظر گرفته شده و کارکرد هریک به کمک تحلیل سلسله مراتبی مورد ارزیابی قرار گیرد.
نتایج این مطالعه نشان داد که نصب سرعت گیرهای پیشنهادی و مدیریت مکان صحیح آنها در شبکه ی معابر شهر کاشان منجر به ارائه ی راهکارهای عملیاتی برای خودروهای عبوری خواهد شد به نحویکه با توجه به وضعیت پیشنهادی سامانه از وقوع مشکلات در حمل ونقل شهری جلوگیری شده و ضریب ایمنی افزایش می یابد.
/ جدول پنج : نتایج وزنی هر معیار با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی داده ها اهمیت براساس AHP مرحله اول تعدیل مرحله دوم تعدیل حد تأثیر میدان ها 13 12 10 حدتأثیر خط عابر پیاده 13 15 15 حدتأثیر کاربری پارک 12 8 10 حد تأثیر کاربری تجهیزات شهری 3 3 3 حدتأثیر کاربری مناطق رفاهی 6 5 3 حدتأثیر کاربری درمانی 6 6 5 حدتأثیر کاربری آموزشی 13 15 17 حدتأثیر کاربری اداری 8 8 10 حدتأثیر کاربری تجاری 10 8 6 حدتأثیر کاربری مسکونی 5 7 5 حدتأثیر تقاطع های بدون چراغ راهنمایی 11 13 16 65 هر یک از اوزان به دست آمده به صورت یک اسکالر، در ماتریس اعداد استاندارد منتسب به هر عامل مکانی ضرب شده و لایه های ماتریسی وزن دار بی مقیاس شده حاصل می شوند."