خلاصة:
توسعه روزافزون شهری موجب مشـکلات بسـیاری در کـلانشـهرها ازجملـه افـزایش ترافیـک، آلودگی هوا و صوتی ، ازدحام و شلوغی ، معضل کمبود محل توقف وسایل نقلیـه بـه خصـوص در مناطق مرکزی شهرها، گریبانگیر اکثر شهرهای کشور است . یکی از مهم ترین زیرسـاخت هـای سامانه حمل ونقل شهری، پارکینگ های عمومی هستند کـه نقـش عمـدهای در کـاهش پـارک حاشیه ای و روانی ترافیک ایفا می کنند. روش تحقیـق در ایـن پـژوهش ، ابتـدا پـس از انتخـاب منطقه مورد مطالعه ، با استفاده از نظریات کارشناسان، ٢٠ معیار موثر در مکانیابی پارکینگ هـا ٨١ مشخص شد. سپس پرسش نامه ای درخصوص معیارهای موثر در مکانیابی پارکینگ تهیه شد و در نهایت ١١ معیار در این خصوص در نظر گرفته شد. برای وزندهی به معیارهای انتخابشـده از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. ابزار گرداوری اطلاعـات، اسـتفاده از منـابع آمـاری، کتابخانه ای، نقشه های طرح تفضیلی و آمارهای آن است . نتایج تحقیق نشان می دهد که عوامـل موثر در مکانیابی پارکینگ شامل سه معیار اصلی کالبدی ـ فیزیکـی ، اقتصـادی ـ اجتمـاعی و دسترسی است که هر معیار شامل چندین زیرمعیـار اسـت . هـم چنـین معیـار کـاربری اراضـی به عنوان مهم ترین معیار با وزن نهـایی ٠/٢٤ و معیـار وسـعت زمـین بـا وزن نهـایی ٠/٠٢ کـم اهمیت ترین معیار جهت مکانیابی پارکینگ های عمومی می باشند.
ملخص الجهاز:
"در زمینة مکان یابی با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی و مدل تحلیل سلسله مراتبی در زمینة حمل ونقل شهری و به طور اخص کاربری پارکینگ ، مطالعات گوناگونی صورت گرفته است که به بخشی از آنها اشاره می شود: وینت ٣ (١٩٩٧)، مطالعاتی را در مورد نیازهای برخی از شهرهای آمریکا به پارکینگ های جدید انجام داد.
در تحقیقی تحت عنوان توزیع و کارکرد بهینه پارکینگ های عمومی در شبکه حمل ونقل شهری ، با تأکید بر مکان یابی آنها با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی براساس شبکه معابر؛ توزیع فضایی و شعاع عملکرد پارکینگ های موجود مورد تحلیل ٨٤ قرار گرفت و در نهایت برای تلفیق اطلاعات و داده ها روش تحلیل سلسله مراتبی را از بهترین روش ها شناخته شده است (قاضی عسکر نایینی ، ٢٧،١٣٨٨).
لیکن در این پژوهش ٩٥ این معیارها با توجه به موقعیت منطقه مورد مطالعه ، عوامل مؤثر در توسعه پایدار و با تأکید بر گسترش حمل ونقل عمومی ، استفاده از نظرات کارشناسان با استفاده از پرسش نامه های تکمیل شده ، مطالعة تحقیقات مشابه ، تعیین شد و به سه بخش کالبدی ـ فضایی ، اقتصادی ـ اجتماعی و دسترسی تقسیم شد.
با توجه به این که معیارهای مؤثر در مکان یابی پارکینگ های عمومی با در نظرگرفتن عوامل مختلف و استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان این امر بوده و روش تحلیل این معیارها با استفاده از روش متداول مطالعات مکان یابی (روش تحلیل سلسله مراتبی ) انجام شده است ، این روش می تواند الگویی مناسب برای مطالعات مشابه به خصوص در کلان شهرها باشد."