خلاصة:
هدف این پژوهش تعیین تحول خردمندی از دوره نوجوانی تا سالمندی در شهر اصفهانی بود خجم نمونه از 345 شرکت کننده در 4 گروه سنی 15 تا 18 سال (108 نفر)، 19 تا 29 سال (104 نفر)، 30 تا 45 سال
(44 نفر) و 46 سال به بالا (51 نفر) تشکیل شده بود که به روش نمونهگیری خوشه ای، در گروه 15 تا 18 سال از مدارس و در گروههای دیگر با توجه به تقسیمبندیهای نواحی شهرداری شهر اصفهان، به صورت تصادفی انتخاب شدند. طرح پژوهش علی- مقایسهای و ابزار مورد استفاده مقیاس سه بعدی خردمندی آردلت (2003) بود. پیش از انجام پژوهش مقیاس مورد بررسی و تحلیل معادلات ساختاری قرار گرفت و روایی و اعتبار آن تایید شد. یافته های پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس به منظور بررسی تحول سازه یاد شده نشان داد به طور کلی گروههای سنی اثر معناداری بر نمره کل و نیز نمرات سه بعد شناختی، تاملی، عاطفی و مقیاس سه بعدی خردمندی ندارند. نتایج مقایسههای زوجی در نمره کل و نمرات سه بعد مقیاس سه بعدی خردمندی بین گروههای سنی در بعد عاطفی بین گروه 46 سال به بالا با سه گروه دیگر یعنی 15 تا 18 سال، 19 تا 29 سال و 30 تا 45 سال تفاوت معنی داری نشان داد (به ترتیب p=0/02، p=0/005، p=0/002). همچنین در نمره کل نیز گروه 46 سال به بالا با گروه سنی 30 تا 45 سال متفاوت بود (p=0/02).
This study was done for the purpose of investigating the development of wisdom from adolescence to elderly in Isfahan. Sample size was consisted of 345 participants in four age groups 15 to 18 year-olds (n=108)، 19 to 29 year-olds (n=104)، 30 to 45 year-olds (n=44) and over 46 year-olds (n=51). All groups selected based on cluster sampling، for the first group، clusters were high school classes and for the others streets based on municipal areas. In order to achieve the desired goal، causal – comparative statistical design were applied. Data were gathered using Three-Dimensional Wisdom Scale (3D-WS) by Ardelt (2003). Before using the measure structural equation modeling was done to verify the validity and reliability. Data were analyzed in SPSS19 based on analysis of variance. Results revealed that there were not significant group effects on 3D WS’s dimensions. pairwise comparisons showed significant difference between 15 to 18 year-olds، 19 to 29 years and 30 to 45 years in affective dimension (p = 0/02، p = 0/00 ، p = 0/002 respectively). Also over 46 year-olds showed difference with 30 to 45 year olds in total score of 3d-ws (p = 0/02).
ملخص الجهاز:
تحول خردمندي از دورة نوجواني تا سالمندي o The Deveopment of Wisdom from Adoescence to Ederyo دکتر سمانه اسعدي * دکتر شعله اميري ** دکتر حسين مولوي ** چکيده هدف اين پژوهش ، تعيين تحول خردمندي از دورة نوجواني تا سالمندي در شهر اصفهان بود.
يافته هاي پژوهش با استفاده از تحليل واريانس به منظور بررسي تحول سازه ياد شده نشان داد به طور کلي گروه هاي سني اثر معناداري بر نمره کل و نيز نمرات سه بعد شناختي ، تأملي ، عاطفي و مقياس سه بعدي خردمندي ندارند.
همانطور که در جدول ٣ مشخص شده است ، به طور کلي گروه اثر معني داري بر نمرات خردمندي در سه بعد شناختي ، تأملي ، عاطفي و نمره کل مقياس سه بعدي خردمندي ندارد.
آزمون اثرات بين آزمودني ها تأثير گروه هاي سني بر نمرات ابعاد و نمره کل مقياس سه بعدي خردمندي (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول ٤ مشاهده مي شوند اثر عضويت گروهي بر نمرات خردمندي در سه بعد شناختي ، تأملي ، عاطفي و نمرة کل به تفکيک گروه هاي سني معني دار نيست ؛ به عبارتي بين گروه ها تفاوت معني داري از اين لحاظ وجود ندارد.
علاوه بر اين به منظور نمايش بهتر عملکرد شرکت کنندگان ، ميانگين نمرات آنها در سه بعد شناختي ، تأملي ، عاطفي و نمره کل خردمندي با توجه به گروه هاي سني در شکل هاي ١ تا ٤ رسم شده است .