خلاصة:
هدف از این پژوهش بررسی سطح رفتار یادگیری خودتعیینی هتاگوژیک دانشجویان با توجه به مبانی و چهارچوب نظری رویکرد هتاگوژی است که بهصورت مطالعۀ موردی در دانشگاه مجازی مهر البرز انجامشده است. از بین جامعۀ آماری پژوهش، یعنی دانشجویان دانشگاه مجازی مهر البرز که 690 بودند، تعداد 120 نفر با توجه به جدول مورگان بهصورت تصادفی با انتساب متناسب انتخاب و بر اساس سطح رفتار یادگیری خودتعیینی هتاگوژیک موردمطالعه قرار گرفتند. رفتار یادگیری هتاگوژیک دانشجویان از دیدگاه خود آنان بر اساس متغیرهای دموگرافیک (سن، جنس، ترم تحصیلی و عملکرد تحصیلی) با ابزار پرسشنامه محقق ساخته جمعآوریشده است. نتایج بهدستآمده نشاندهندۀ معناداری رابطۀ بین دو متغیر عملکرد تحصیلی و رفتار یادگیری هتاگوژیک است. بهطوریکه رفتار یادگیری هتاگوژیک حدود 35% از تغییرات عملکرد تحصیلی دانشجویان دورههای مجازی را تبیین میکند. و درمجموع سطح یادگیری خودتعییتی هتاگوژیک دانشجویان متوسط یا نسبتا مطلوب برآورد شده است.
This paper is to investigate the heutagogic self-determined learning behavior of the students according to the theoretical foundations and framework of the heutagogic approach which has been carried out as a case study in Mehr-e Alborz virtual university. Among study population of Mehr-e Alborz virtual university students which were 690 people، 120 students were selected randomly by means of Proportional Stratified Random Sampling according to Morgan table and were then studied based on the heutagogic learning behavior level. Heutagogic learning behavior of the students from their view points were collected based on demographic variables (age، gender، semester and academic performance) by a researcher-developed questionnaire. The results indicate a significant relationship between two variables of academic performance and heutagogic learning behavior; So that heutagogic learning behavior explains about 35% of the changes in academic performances of electronic students. Totally the heutagogic self-determined learning behaviors of the students have been estimated by intermediate or rather good level.
ملخص الجهاز:
بررسی سطح خود تعیین گری دانشجویان دوره های مجازی دانشگاه مهر البرز با توجه به اصول و مؤلفه های رویکرد هتاگوژی Study of students' self-determination in virtual College of Mehr- e-Alborz with regard to principles of Heutagogy بهار سلیمانی ١ B.
A. Karamdost (Ph. D) هدف از این پژوهش بررسی سطح رفتار یادگیری خودتعیینی هتاگوژیک دانشجویان با توجه به مبانی و چهارچوب نظری رویکرد هتاگوژی است که به صورت مطالعۀ موردی در دانشگاه مجازی مهر البرز انجام شده است .
آندراگوژی ، اصول یادگیری بزرگ سالان تدریس چهره به چهره را تغییر داد و اساس و پایه ای را برای آموزش از راه دور مبتنی بر مفهوم خودتعیین گری فراهم آورد (هس و کنیون ،٢٠٠١)، اما این رویکرد پایان کار نبود 1 Peters 2 Wheeler 3 Hase & Kenyon 4 Anderson 37 و جهان فناورانه امروز خواهان فراگیرندگانی مستقل تر،خود راهبرتر و تواناتر است که واقعیات جهان را بفهمند و درک کنند.
(شکل زیر): (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٢- اصول هتاگوژی، (هس و کنیون ، c٢٠٠٠) این پارادایم بر رویکرد جامعی برای توسعۀ قابلیت های فراگیرنده در یک فرآیند یادگیری فعال و کنشی دلالت دارد که در آن فراگیرندگان به عنوان عاملان ١ اصلی در یادگیری خویش که مبتنی بر تجارب شخصی شان است عمل می کنند (هس و کنیون ،٢٠٠٧).
پلز، دلایل ظهور این اصطلاح را از یک سو در پتانسیل بالای اینترنت برای تغییر پارادایم آموزش یادگیرندگان بزرگ سال و شرکت گستردة 1 Campus based education 2 Web- based distance Learning 3 Cole 4 Canter 5 E- Heutagogy 6 Techno - Heutagogy 7 Pelz 11 فراگیرندگان بزرگ سال در کلاس های آنلاین از سوی دیگر عنوان می کند.